Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


"Centralizēto eksāmenu rezultāti liecina, ka nepieciešama izglītības satura reforma," atzīst raidījuma Ģimenes studija viesi.

"Kompetencēs balstīts mācību saturs ir viens no risinājumiem," pārliecinoši norāda izglītības uzņēmuma "Lielvārds" vadītājs Aivars Gribusts. Lai būtu rezultāti, tas ir jāievieš nekavējoties. Viņš arī uzsver, ka uzvars būtu jāliek uz sākumskolu, lai bērniem nezustu zinātkāre un "mirdzošās acis uz skaitļiem un dabas parādībām".

Arī Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centra vadītāja Dace Namsone piekrīt, ka ir jāvērtē, kuros uzdevumos katrā vecuma grupā skolēniem ir problēmas, ir jāvērtē, ko darīt tūlīt.

"Sistēmiski redzams, ka ir skolas, kurās bērnam ir jāatkārto iemācītas darbības, rezultāts ir labs. Tajos uzdevumos, kur skolēnam jāmāk rīktoties jau 3. klasē, ir zemi rezultāti," vērtē Namniece. Viņa norāda, ka ir redzama tendence, kāpēc vajadzīga satura reforma, kāpēc vajadzīga dziļā mācīšanās.

Namsone atklāj, ka pēdējos gados vairākos darbos parādās uzdevumi, kuros jāmāk dažādi domāt, iedziļināties, rīkoties jaunā situācija. Ja skolotājs ir iemācījis atrisināt tikai piemērus pēc parauga, skolēni ar šiem uzdevumiem netiks galā. Vienīgais risinājums ir mainīt procesu klasē.

Programmas „Iespējamā misija” vadītājs Kārlis Andersons norāda vēl uz kādu faktoru, kas nav tieši saistīts ar matemātiku: skolēnu var samulsināt ne tikai paši uzdevumi, problēmas var radīt arī lasītprasme. Liela daļa zēnu lasa zemā līmenī, viņi var izlasīt, bet ne izprast uzdevumu. Tas arī apgrūtina uzdevuma izpildi.

Speciālisti, analizējot centralizēto eksāmenu rezultātus, secinājuši, ka tie ir nepietiekami un ka skolēniem ievērojami grūtāk risināt nestandarta situāciju uzdevumus. Jūlijā, kad tika publicēti centralizēto eksāmenu rezultāti, visbiežāk izskanējušie secinājumi ir, ka skolēnu sasniegumi uzlabojušies latviešu valodā un angļu valodā, nedaudz zemāki rezultāti ir ķīmijā un krievu valodā, kā arī citās svešvalodās, bet krietni zemāki sasniegumi ir pasaule vēsturē un matemātikā. Ģimenes studijā diskutējam, vai tas ļauj precīzāk spriest par nepieciešamajām pārmaiņām izglītošanas procesā un kā mācīšanās 21. gadsimtā atšķiras no tās, ko esam piedzīvojuši dažas paaudzes iepriekš, paši sēžot skolas solā. Raidījuma viesi Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centra vadītāja Dace Namsone, izglītības uzņēmuma "Lielvārds" dibinātājs un vadītājs Aivars Gribusts, Teikas vidusskolas direktore Ilona Bergmane un programmas „Iespējamā misija” vadītājs Kārlis Andersons.