Vai mēs izvēlamies bezrecepšu zāles vai zāles izvēlas mūs? No kurienes mums nespeciālistiem galvā mēdz uzplaiksnīt skaidra atbilde, kura tablete jāiedzer - lai vēders smaguma sajūtu nezin'; kas iedarbojas tieši uz locītavām; un kas atjauno atmiņu, lai nav jājautā “Kur manas brilles? Kur vispār paliek lietas?” Šīs Īstenības izteiksmes stāsta galvenais varonis ir pārdotāko bezrecepšu zāļu tops.

Kāpēc pacienti izvēlējušies tieši šīs zāles, ko šis saraksts liecina par mūsu zāļu lietošanas paradumiem, un kāda ir reklāmas loma, Latvijas Radio jautā vairākiem ekspertiem, arī medicīnas socioloģei Ievai Salmanei-Kuļikovskai.

„Latvijā gados vecie cilvēki, it sevišķie tie, kas zāles pirkuši arī padomju laikā, ar reklāmu kā ar fenomenu vispār pazīstami nebija. Līdz ar to diemžēl cilvēkiem piemīt uzskats, ko viņi paši pat bieži neapzinās, ka reklāma ir veids, kā cilvēkus informē. Bet faktiski reklāma jau ir produkta pārdošanas līdzeklis,” Ieva Salmane-Kuļikova

Latvijā 25 pērn pārdotāko bezrecepšu zāļu tops, kas balstās Zāļu valsts aģentūras datos, labi parāda mūsdienu cilvēka problēmas. „Tās ir galvassāpes un muguras sāpes, kas bieži vien ir lielas emocionālas spriedzes darbā un dzīvesveida dēļ,” tā ģimenes ārste Ilze Aizsilniece, viņa piemin arī saaukstēšanos un citas akūtas saslimšanas.

Sākām ar topa līderi – zālēm “Ibumetin”. Popularitātes virsotnē Latvijā jau gadiem. Pērn to realizācijas apjoms mūsu zemē sasniedza trīsarpus miljonus eiro, apgrozījumu audzējot par 13 procentiem. Taču kas tad īsti ir “Ibumetin”? Tās ir zāles, kuru darbīgā jeb aktīvā viela ir ibuprofen, tāpēc tās līdz pret sāpēm un iekaisumu.