Latvietim jāēd sezonāli, uzskata Diāna Dzindule, domājot ne tik daudz par dārzeņu dažādību, bet sezonalitāti, kad dārzeņi ir vitamīniem, šķiedrvielām un uzturvielām visbagātākie.

"Dārzeņu festivāls” raidījumā Kā labāk dzīvot. Vai zinājāt ka, burkānu un biešu sulas maisījumu dēvē par prieka eliksīru, bet, ja no rīta apēdat vienu sauju ķirbju sēklu, būs nodrošināta laba oma visai dienai. Patiesībā mēs vēl daudz ko nezinām par dārzeņiem. Tāpēc, no 9. līdz 13.oktobrim pētām, gatavojam, garšojam un eksperimentējam ar labi zināmiem dārzeņiem.

Kāpēc šāda uzmanība pievērsta dārzeņiem? Tikai viens iemesls – ēdam dārzeņus par maz, kaut gan labai veselībai un arī izskatam tos būtu jāēd regulāri un daudz.  Pirmdienas rītā noskaidrojam, ko var un kāpēc vajag pagatavot no burkāniem, puraviem, selerijām un paprikas. Raidījuma viešņa Svaigi.lv saimniece Diāna Dzindule, pa tālruni sazināmies ar uztura speciālistēm Gunu Bīlandi, Lieni Sondori, Ilzi Luteri un Evu Kataju.

Kālis, rācenis un pastinaks ir seni, bet mūsdienas piemirsti dārzeņi. Burkānus un puravu vislabāk ēst svaigus un neapstrādātus burkānus var grauzt, abus kopā var likt salātos, arī spiest sulu. Jo vairāk termiski apstrādāsim, jo vairāk dārzeņu jāapēd. Arī seleriju var izmantot sulai.

Guna Bīlande norāda, ka dārzeņi ir uztura pamatu pamats. Latvietis gan dārzeņus audzē, bet aizmirst pielikt ēdienam. Dārzeņus var pievienot putrām, kūkām, arī desertiem, par ko parasti neiedomājas.

Liene Sondore atzīst, ka no kartupeļa nav jābaidās, tas ir labs ogļhidrātu avots. Papirka ir skaists, košs krāsains un vērtīgs uztura komponents. Turklāt burkānus un papriku var nebaidīties arī ēst karsētus, jo karsēšanas laikā tie nezaudē savu vērtību.

"Dzelzs burkānos ir divas reizes vairāk, nekā bietēs," atklāj Ilze Lutere. Tāpat viņa iesaka pirkt ne tikai sarkano, bet arī zaļo un dzelteno papriku, katrai krāsai sava pievienotā vērtība. Ja vīriešiem iesaka lietot selerijas, sievietēm katru dienu pa buntītei seleriju vajadzētu apēst.

Eva Kataja atzīst, ka "puravi ir super" un iesaka tos iekļaut salātos, omletēs un citos ēdienos. Savukārt runājot par svaigi spiestām sulām, viņa norāda, ka nevajadzētu likt kopā daudz dārzeņus - divus, trīs dārzeņus kopā ar kādu augli.

Pildīta paprika

Diāna Dzindule iesaka pagatavot pildīto papriku, bet rīsus aizstāt ar dārzeņiem, piemēram, puķu kāpostiem vai pat ķirbi.

Pildīšanai paprikā sagatavo malto gaļu – apcep sīpolus, ķiplokus un gaļu. Ja liks burkānu un ķirbi izvēlas sīvāku papriku, zaļā ir vissīvākā, dzeltenā ir vissaldākā un vismaigākā. Dārzeņus, ko pilda paprikā, iepriekš neapstrādā, tikai sasmalcina. Maltā gaļa kopā ar paprikas sulu dārzeņus brīnišķīgi izsautē.