"Dārzeņu festivāla” otrajā dienā raidījumā Kā labāk dzīvot turpinām skaidrot, kāpēc cilvēkam uzturā jālieto dārzeņi. Otrdien runājam par pasaules lielāko ogu - ķirbi, kā arī par kabačiem un cukīni. Kā tos audzēt, glabāt un pagatavot, stāsta uztura speciāliste Liene Sondore, pavārs Normunds Baranovskis un Saiva Pekuse no dārzniecības “Neslinko”, kur selekcionēta ķirbju šķirne, kura veltīta Latvijas simtgadei.

Latvijas simtgadei veltītais ķirbis ārēji ir zaļgani pelēcīgs jeb Latvijas dabas krāsās ar spilgti oranžu ēdamo daļu. Tam ir augsta karotīna sastāvdaļa.

Ķirbim ir ēdams viss – arī miziņa un sēklu apvalks, ko pēc sēkliņu apēšanas var izkaltēt, samalt un pievienot kā pulveri ēdienam.

Liene Sondore un Normunds Baranovskis studijā gatavo svaigus kabaču / cukīni salātus.

Kabaci vai cukīni pēc izvēles sarīvē garās strēmelēs, vislabāk to darīt ar mizojamo nazi.

Pieber baziliku, kūpinātu papriku. Piespiež citrona sulu. Var pievienot olīveļļu. Un salāti gatavi! Var pievienot arī sāli.

Bāze šiem salātiem ir sarīvētais dārzenis, skaidro Normunds Baranovskis. Tam var pievienot jebkādu mērci, kas garšo. Var salātiem pievienot arī rīvētus burkānus.

Liene Sondore norāda, ka no uzturvērtības viedokļa visvērtīgākie ir 10 – 12 cm gari kabači. 

Saiva Pekuse atklāj, ka bērniem ķirbi var “iemānīt”, izspiežot dažādas figūriņas ar piparkūku formītēm.

Liene Sondore vēl iesaka, ka var pagatavot vienkāršu biezzupu ar kabačiem un puraviem, var pievienot arī pāris kartupeļus. Kāpēc tieši biezzupu, jo tā atkal vieglāk "iemānīt" visiem ģimenes locekļiem dārzeņus, kurus sagrieztus šķēlītēs mēdz izlasīt uz šķīvja malām.