Pat audzinot savu četrkājaino draugu pēc labākās sirdsapziņas, suns mēdz izaugt nepaklausīgs un grūti valdāms. Un tad saimniekiem rodas jautājums – kas darīts nepareizi? Kā izaudzināt gudru un paklausīgu suni, raidījumā Kā labāk dzīvot skaidro kinologs Valdis Reinbergs un Latvijas Kinoloģijas Federācijas instruktors Ivars Lielpēteris.

"Labi audzināts suns – lai sunim netraucē tas, ka viņš nav audzināts. Ja nevar palaist bez pavadas, viņš visu laiku rej, ar viņu nekur nevar aiziet, tad suņa brīvība ir aprobežota pavadā un ar sētas žogu. Sunim jābūt audzinātam, lai dotu iespēju izskrieties, lai varētu viņu ņemt sabiedrībā līdzi. Triki ir katra saimnieka paša ziņā," vērtē Ivars Lielpēteris.

"Labi audzināts, ja es esmu suņa saimnieks, nesagādā raizes man un apkārtējiem, nenobiedēs sēņotāju mežā, māmiņu ar bērnu parkā. Ja pasauc, nāk pie saimnieka, nevis saimniekam jāspēlē sunīši ar savu suni," bilst Valdis Reinbergs.

Speciālistu ieteikumi:

  • Galvenokārt problēmas ar suni rodas tad, kad viņš ir uzbudināts. Bet cilvēks bieži suni paslavē par to, ka viņš ir uzbudināts. Kad suns ir uzbudināts, nedrīkst darīt to, ko viņš grib.
  • Sunim jādod tas, ko viņš vēlas, tad, kad viņš nomierinās.
  • No brīža, kad kucēns nonāk pie saimnieka, viņu ir jāsāk mācīt. Daļa domā, ka tam var pievērst uzmanību vēlāk. Daļa domā, ka suns ir gudrs dzīvnieks, pats visu sapratīs. Suņi tiešām ir gudri, bet viņu ir jāveido, jāpaskaidro, kas ir apsveicami, kas ne.
  • Suņa skološanā aizņem daudz laika. Jebkurā skolā vispirms saimniekam apieties ar suni. Tad saimnieks var individuāli strādāt ar suni.
  • Parastā suņa apmācība ir kā reizrēķina apguve cilvēkam.
  • Attieksmē pret suni jābūt stingrībai un mīlestībai. Stingrība nedrīkst pāriet nežēlībā un mīlestība visatļautībā.
  • Ja suns klaiņo, iet prom no teritorijas, viņam ārpasaulē ir interesantāk nekā mājās. Saimniekam būtu jādara tā, lai mājās interesantāk. Pateikt to vienkārši, izdarīt ne tik.
  • Kļūdas trenējot suni: trenē viņu mājās, ja saimnieks vēlas, lai suns klausa arī ārpasaulē, ir jāiziet ārpus mājas; pastaigā suns dara savas lietas, cilvēks savas lietas, ar suni ārā vajag nodarbotes; cilvēki suņus skolas uztver kā konveijeru, kur iemāca komandas. Komandu zināšana nenodrošina paklausību. Vispirms jānodrošina hierarhija.
  • Ja cilvēks ir aktīvs, ņemat aktīvu suni, ja mierīgs – mierīgu.