Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


"Tu esi tā vērta, pavisam noteikti..." Maģiskie vārdi reklāmās, kas liek pirkt, izmantot un lietot. Kā nekļūt par upuri spēlītēm ar pašvērtējumu, kā pretoties reklāmai, tomēr to neignorējot, raidījumā Kā labāk dzīvot jautājam reklāmas jomas ekspertiem - psiholoģijas zinātņu doktoram un augstskolu pasniedzējam, ekspertam reklāmas psiholoģijas jomā Mārtiņam Veidem un biznesa psihologam Jānim Rozem.

"Ir laba reklāma un ir slikta reklāma. Triki – iesmērēt un cilvēks pēc tam neapmierināts – ir neefektīvi ilgākā laikā sprīdī," skaidro Jānis Roze. "Taču mūsdienās bez reklāmām neiztikt. Labi strādā impulsa pirkšana, kad cilvēku mudina ātri pieņemt lēmumu. Impulsu pirkšana ir viens no ietekmīgākajiem veidiem. Pēc tam attopas, kāpēc to izdarījuši un tad jau atkarīgs no iztērētajiem līdzekļiem, vai to nožēlos vai ne."

Cilvēki, kuri ir loģiskāki, sistemātiski izvērtē, viņi arī efektīvāk tērē līdzekļus. Emocionālākie preces iegādājas impulsīvāk, kādu laiku ir priecīgi, tad vairs ne.

Ekonomists, biznesa konsultants un pedagogs Aigars Plotkāns, kurš sarunai pievienojas pa tālruni, iesaka izvairīties no impulsivitātes iepērkoties: paiet garām stendam, ņemt iepirkumu groziņu ne ratiņu, piedāvājumiem pa tālruni teikt, lai pārzvana, jo vēl mazliet padomās.

Plotkāns norāda, ka reklāma manipulē ar cilvēku vērtību līmenī un vājo punktu ir daudz. Tā ir manipulācija zemapziņas līmenī. Pat ja liekas, ka reklāma mūs nav ietekmējusi, mēs zemapziņā esam uzkrājuši pietiekami daudz informācijas un izveidojuši savu attieksmi.