Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Joprojām notiek abu iespējamo trašu variantu izpēte, par darbu virzību projekta “Rail Baltica” attīstībā raidījumā Krustpunktā bilst „Rail Baltica Latvija” telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis.

Pēdējos pāris mēnešos noticis intensīvs darbs ar pašvaldību izveidotām darba grupām novados, kur bija karstas diskusijas projekta pirmās sabiedriskās apspriešanas laikā pavasarī. Aktīvākās darba grupas ir Salacgrīvā, Bauskā un Limbaži un aktuālākās diskusijas ir par kompensācijām, dzimtas mājām un dzelzceļa ietekmi uz apkārtējo vidi.

Balgalis ir gandarīts, ka jau septiņas vietās ir panākts risinājums, kas ļauj izvairīties no atsevišķu blīvāk apdzīvotu vietu šķērsošanas, risinājums, kas ļauj saglabāt iedzīvotāju īpašumus, neradot zaudējumus videi.

Vērienīgais dzelzceļa eiropeizācijas projekts "Rail Baltica". Eiropas Komisija projekta otrajai kārtai nolēmusi piešķirt finansējumu nepilnu 82 procentu apmērā no izmaksām. Tikmēr projekta virzītāji Latvijā ir daudz apspriedušies ar iesaistītajām pašvaldībām – šur tur vienošanās ir panākta, šur tur ne, bet skaidrs, ka dzelzceļš būs un tādēļ jau tiek izstrādāti kritēriji, kā aprēķināt kompensācijas cilvēkiem, kuru īpašumus tieši vai netieši skars dzelzceļš. Tad kādā posmā šobrīd esam, kur ir vēl neskaidrības un klupšanas akmeņi, par ko viss jau ir skaidrs – par to saruna ar studijas viesiem. Studijā diskutē „Rail Baltica Latvija” telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis, Satiksmes ministrijas " Rail Baltica" projekta vadītājs Latvijā Kaspars Vingris, Pierīgas reģiona uzņēmēju grupas pārstāvis, Salaspils uzņēmēju biedrības vadītājs Miks Balodis un dzelzceļa eksperts Aivars Jaunzems.

Lai gan „Rail Baltica” projektā iecerētā loģistikas centra Salaspilī darbības projektu un pārvaldības modeli iecerēts pabeigt tikai līdz gada beigām, par šo kravu termināli jau interesējušies Vācijas loģistikas uzņēmumi, norāda Kaspars Vingris.

Raidījuma laikā arī sazināmies pa tālruni ar pašvaldību pārstāvjiem, kas skaidro savas intereses un bažas, vērtē projekta attīstību un attīstāju sadarbību ar pašvaldībām.

Lai arī sarunas beigās Balgalis norāda, ka socioloģiskā aptauja liecina, ka 85 procenti iedzīvotāju atbalsta “Rail Baltica” būvniecību un saredz tajā labumus Latvijas ekonomikai, tajā pašā laikā raidījuma laikā izskanējušie viedokļi liecina, ka cilvēki, kurus šīs trases būvniecība skars tieši, skeptiski vērtē to, vai viss būs godīgi un taisnīgi.