No 29. septembra Latvijā būs skatāma Aika Karapetjana jaunākā pilnmetrāžas filma – psiholoģiskais trilleris "Pirmdzimtais", kas tapis studijā "Lokomotīve". Pasaules pirmizrādi filma jau piedzīvojusi 12. septembrī žanra filmu festivālā "L'Étrange" Parīzē, Francijā, tās Latvijas pirmizrāde 26. septembrī.

“Par bailēm. Un arī par atrisinājuma meklēšanu,” tā par filmu “Pirmdzimtais” sarunā raidījumā Kultūras Rondo atzīst galvenas lomas atveidotājs aktieris Kaspars Znotiņš.

"Lai arī šī nav šausmu filma, tai pamatā ir žanram piemītošā pamattēma – cīņa ar bailēm," turpina filmas režisors Aiks Karapetjans.

Visās šausmu filmās varonis cīnās ar savām bailēm. Kaut kādā ziņā mūsu filma ir par to, bet neskatoties uz to, tā nav šausmene. Galvenā tēma ir bailes un kā tu cīnies ar tām, un mēģini tikt vaļā no tām. Sižetiski tā ir alegorija par to.

Bailes ir galvenajam varonim, ko atveido Kaspars Znotiņš, Maijas Doveikas varonei – šaubas, uzskata režisors.

Filmas stāsts – pēc naksnīgas aplaupīšanas uz ielas pusmūža arhitekta Franča mierīgā dzīve sagriežas kājām gaisā. Gribēdams sievai pierādīt, ka spēj rīkoties vīrišķīgi, viņš dodas nokārtot rēķinus ar varmāku, un situācija kļūst nekontrolējama. Ar laiku galvenais varonis sāk saskatīt sakarības starp uzbrucēju un sievas pēkšņo grūtniecību, turklāt jaunās ģimenes idilli izjauc noslēpumains šantāžists, kurš mēģina Franci piespiest izdarīt noziegumu. Iedomas un realitāte savijas spriedzes pilnu notikumu virknē, kas noved pie negaidītām sekām.

Galvenās lomas filmā atveido pazīstamie aktieri Kaspars Znotiņš, Maija Doveika un Kaspars Zāle.

“Šī filma ne tik daudz sniedz atbildes, kā uzdod jautājumus. Un jautājumi ir gana aktuāli. Vēlme runāt par to, kas pašam svarīgi. Mūsdienu situācijā daudz vairāk runājot par sievietes lomu sabiedrībā, vīrietis paliek novārtā. Tā ir hipotēze. Katrā ziņā autoram bijis svarīgi par to runāt. Ja skatītājam izdodas identificēties ar filmā notiekošo, šos jautājumus vērst pret sevi, mērķis sasniegts,” uzskata filmas producents Roberts Vinovskis.

Viņš vērtē, ka šīs filmas kontekstā viens no centrālajiem jautājumiem ir izpratne par vīrieša lomu sabiedrībā, kādam vīrietim jābūt un kā jārīkojas. Svarīgi, vai filma tos jautājumus izraisa.

Režisors Aiks Karapetjans galveno lomu rakstījis tieši Kasparam Znotiņam. Taču iepriekš nav bijis pazīstams ar aktieri. Savai filmai viņš aktieri noskatījis fotogrāfijās, ievērojot viņa psihofizioloģisko raksturu. Ņemot vērā to, sācis rakstīt un domāt par filmas tipāžu. “Kino ir par sejām, viņa seja mani interesēja,” bilst Aiks Karapetjans.

Kaspars Znotiņš atzīst, ka viņu nav pārsteidzis, ka uzrunājis svešs režisors, jo viņam tāds darbs “kaut kur rēgoties un mazums, ko kāds savā galvā izdomā, kad mani ierauga”. Bet par to, vai pieņemt piedāvājumu, neliek izlemt domas par scenāriju patika, nepatika līmenī, bet vairāk tas, ko režisors darījis pirms tam.