Republikāniskais Zinību nams, kino “Blāzma”, Rīgas Krievu drāmas teātris, kafejnīca “Allegro” – pagājušā gadsimta 60. - 70. gadu celtnes, kas kļuvušas par sava laika zīmēm. Par šo ēku arhitektu Juri Monvīdu Skalbergu viņa kolēģis Jānis Lejnieks sarakstījis grāmatu “Divkāršais kūlenis. Modernisms - postmodernisms”.

„Samērā pozitīvi, ir jau interesanti, ka par tevi interesējas, ka var uzrakstīt grāmatu par tavu dzīvi, profesionālo dzīvi un varēšanu,” tā faktu, ka par viņu ir tapusi grāmata, Kultūras Rondo komentē arhitekts Juris Monvīds Skalbergs.

Bet šī nav pirmā reize, kad Juris Monvīds Skalbergs ir nokļuvis grāmatā.

„Skalbergs un Bels jutās kā draugi, kas domā un jūt līdzīgi. Abus varēja raksturot kā jaunos un daudzsološos veiksminiekus, rakstniekam izdeva grāmatas un pēc arhitekta projektiem būvēja ēkas, tomēr abi piedzīvoja represijas…” tā raksta Jānis Lejnieks par arhitektu Juri Monvīdu Skalbergu grāmatā „Divkāršais kūlenis. Modernisms - postmodernisms”.

Pats arhitekts, jautāts, kā nonāca rakstnieka Alberta Bela romānā „Būris”, respektīvi, kļuva par galvenā varoņa prototipu, stāsta, ka abi bijuši draugi.

„Draudzējāmies, nodarbojāmies ar kalnu slēpošanu, bieži tikāmies, braucām no kalna. Tad viņš sāka interesēties par mani, kā es pavadu ikdienu, kad ēdu, kā ģērbjos, kāds ir mans gulēšanas režīms. Tas man likās aizdomīgi. Es labprāt arī paskaidroju. Sākotnēji nebija aizdomas, ka izmantos kā prototipu savā daiļdarbā," atklāj Juris Monvīds Skalbergs.

"Dažkārt pat sevī mokos ar šo profesiju - kas ir šī profesija, kas ir šī misija, ko veic arhitekts savā dzīvē,” atbild Juris Monvīds Sklabergs par arhitekta profesiju. Kad kāds arhitektūras žurnāls šo pašu jautājumu uzdevis cilvēkiem uz ielas, tiešas atbildes tā arī nav bijis. Bet arhitekts noteikti ir diplomāts, tā dzīve izskolo.

„Arhitekts ir divu kungu kalps. Viņš ir klients un reizē arī sabiedrības apkalpotājs,” uzskata Jānis Lejnieks.

Bet, runājot par modi arhitektūrā, viņš norāda, ka modē visos līmeņos mūsdienā valda haoss, arī arhitektūrā.

„Katrā ziņā ir kaut kādi lēcieni, kas pārsteidz ar savu izskatu, formu, priekšlikumiem,” saka Juris Monvīds Skalbergs. „Ir arhitektūra, kur tikai grīda ir horizontāla, pārējais ir šķībs un greizs. Izrādās, cilvēkiem tas ne īpaši patīk, kad viņi katru dienu tur atrodas. Oriģināli tas ir neapšaubāmi."

Grāmatas “Divkāršais kūlenis. Modernisms - postmodernisms” atvēršanas svētki 13. februārī Arhitektu namā.