Izdevniecības "Dienas Grāmata" vēstures romānu sērijā "Mēs. Latvija, XX gadsimts" klajā laists Arno Jundzes romāns "Sarkanais dzīvsudrabs".

“Neredzēju vienu notikumu, kas raksturotu visus 90. gadus. Kārdinājums – rakstīt par janvāra barikādēm, sižets būtu. Bet ko tas pasaka par 90. gadu otru pusi, neko. Tad vienīgais risinājums bija ielikt visus desmit gadus vienā romānā. Tas, protams, apjoms,” par romānu “Sarkanais dzīvsudrabs” Kultūras Rondo stāsta rakstnieks Arno Jundze.

Romāns bijis divas reizes biezāks, nekā šobrīd tas lasāms grāmatā, autors pats arī to īsinājis. Jo neviena izdevniecība negribēs trīs sējumus romānam.

“Es tiešām mēģināju sakoncentrēt to esenci, lai raksturotu to laiku un sajūtas,” atzīst Arno Jundze.

"Vēsturisko romānu sērijas virsrakstā ir ietverts vārds “mēs”, tāpēc arī romānā ir daudzie “es”, kas ir līdzvērtīgi. "Viņi ir kā pilieniņi lietus laikā uz loga - individualitātes, kas veido kopainu, bet pēc tam tas saplūst vēsturē," bilst Arno Jundze.

Galvenos varoņus rakstnieks nav skaitījis, bet katrs, kas romānā parādās, ir ļoti svarīgs. Vēl viens no “mēs” mērķiem bijis, lai varoņi ir dažādi, gluži kā socioloģijā veidojot fokusgrupas, tā, lai katrs pasaka kaut ko savu. Arī vide tāpēc ir dažāda.

“90. gados pats strādāju Literatūras institūtā, alga bija 40 latu mēnesī, bet par apkuri bija jāmaksā 60 latu. Tajā brīdī smiekli nenāca, bet tas laiks bija vajadzīgs, jo tas dara mūs stiprākus,” par sevi stāsta Arno Jundze.

Kad būvējis visu romānu, bija milzīgas tabulas sazīmējis, ko pēc tam nokurinājis, stāsta Arno Jundze. Viss bijis konceptuāli izdomāts un tad pēc plāniem rakstījis. Tāpēc rakstīšana bijusi relatīvi viegla. Vēl vajadzējis varoņu dosjē uzbūvēt, jo reizēm sajukuši viņu vecumi un raduraksti.

Stāstot par nosaukuma "Sarkanais dzīvsudrabs" izvēli rakstnieks atklāj, ka tā bijusi padomju izlūkdienestu radīta afēra, ko lika pretī Ronalda Reigana melīgajām stāstam par zvaigžņu karu ieročiem. "Bet romāna varoņi ir uzņēmīgi, viņiem ir vienkāršs dzīvsudrabs un ķieģeļu pulveris... Un kā notiek blēžu scenārijā, lielās naudas vietā dabū pilnu koferi ar sagrieztām avīzēm un dažiem dolāriem pa virsū. Tipiska 90. gadu biznesa situācija," skaidro Arno Jundze.