Režisors Elmārs Seņkovs Latvijas Nacionālajā teātrī iestudējis savu Antona Čehova lugas „Kaija” versiju.

 “Man tāds cinisma laiks pienācis, tas ir jāpārdzīvo, un, lai to pārdzīvotu, šis ir ļoti labs materiāls,” par savu “Kaijas" iestudējumu sarunā Kultūras Rondo atklāj režisors Elmārs Seņkovs.

Seņkovs atzīst, ka uz darbu centies paskatīties brīvi un viegli. Pats sevi viņš personificē ar Trepļeva lomu, ar jautājumiem, ko viņš risina, uz kuriem atbildes nevar dabūt – kā vajag radīt, vai vajag un kam tas vispār vajadzīgs.

"Režisoram veidot “Kaijas” iestudējumu ir liels izaicinājums, jo tiešām tik hrestomātisks darbs,” atklāj režisors. Neskatoties uz to, ka Čehova “Kaija” ir hrestomātisks darbs, ko iepazīst jau teātra mākslas studenti, Nacionālajā teātrī šis ir tikai otrais šī darba iestudējums. Šim iestudējumam Ieva Struka veidojusi jaunu lugas tulkojumu, līdz ar to teksts ir vieglāk uztverams. 

Pirms veidot savu iestudējuma versiju, Seņkovs noskatījies kādus desmit “Kaijas” video ierakstus. Tie bijuši ļoti atšķirīgi.

“Bija interesanti paskatīties, ko režisori ierauga, ko viņi lasa, kam viņi pieskaras, kam paskrien garām. Man tas bija ļoti interesanti,” atzīst Seņkovs. “Ir pieņēmumi un klišejas, kas ir tik ļoti iesakņojušās, kas Čehovam nekur neparādās. Bet līdzīgi kā mums “Skroderdienās Silmačos”, laikam ejot cilvēki ir pieraduši, interpretācijai jābūt tādi un ne citādai.”

Seņkovs stāsta, ka, sākot darbu pie šī iestudējuma, vispirms kopā ar aktieriem analizējis situācijas, lai saprastu, kādā situācijā lugas varoņi ir nokļuvuši. “Varbūt tas skanēs paradoksāli, bet sākumā sākām skatīties no situācijas komēdijas puses, tad mēģinājām pieskarties raksturiem.”

Izrādes gaismu mākslinieks ir Oskars Pauliņš. Izrādes mākslinieks ir Edgars Kļaviņš. “Viņš ir studējis scenogrāfiju, nepabeidzis, līdzīgi kā Trepļevs,” bilst Seņkovs par Kļaviņa veikumu. “Viņš man atklāja daudz jaunu muļķību, ko var atļauties darīt”.

Muzikālo noformējumu veidojis Mārtiņš Zariņš. Viņš pats Kultūras akadēmijā studē režiju. “Viņš ir vēl viens Trepļevs, pilnīgs jaunatklājējs mūzikā, cilvēks, kurš tikai nesen ir sācis nodarboties, ja to var nosaukt par komponēšanu. Tas ir muzikālais noformējums,” komentē Seņkovs.

Uzklausām arī aktieru Maijas Doveikas, Ulda Siliņa un Edmunda Freiberga domas par iestudējumu un savu lomu.