15. februārī Latvijas Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos Igora Stravinska operas "Izvirtības hronika" (The Rake’s Progress) pirmiestudējums Latvijā. To veidos muzikālais vadītājs un diriģents Jānis Liepiņš, diriģents Kaspars Ādamsons, režisore Margo Zālīte, scenogrāfs Didzis Jaunzems, kostīmu māksliniece Yashi, video mākslinieks -8 un gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš. Par Igora Stravinska operas “Izvirtības hronika” pirmiestudējumu Latvijas Nacionālajā operā Kultūras Rondo studijā saruna ar diriģentu, iestudējuma muzikālo vadītāju Jāni Liepiņu un režisori Margo Zālīti.

„Pārlikt operu konkrētā laikā mani neinteresē. Mani interesē vispārinātās alegorijās runāt. Mums ir bezlaika telpa, kurā izceļas stāsts par cilvēka iekšējo stāvokli, Toma iekšējo stāvokli,” par topošo iestudējumu atklāj režisore Margo Zālīte.

Režisore norāda, ka šis ir stāsts par antitēlu, tāpēc daudz neuzved šo operu. Šīs Igora Stravinska operas pirmizrāde bija 1951. gadā Venēcijas biennālē.

„Pats kodols ir vienkāršs – vīrietis, kas neko negrib darīt, bet visu saņemt. Viņš ceļo un beigās ir mācība. Vienā teikumā var izstāstīt,” operas sižetu īsti atklāj Jānis Liepiņš.

„Jauns vīrietis Toms Reikvels manto lielu summu, pie viņa ierodas mefistofeliska figūra Niks Šadovs, kas viņu ātri iekārdina doties uz Londonu. Viņš pavada Tomu visu atlikušo ceļu. Par kārdinājuma ceļu, kuram nevari pretoties. Beigas traģiskas – cilvēks nokļūst trako namā,” viņu papildina Margo Zālīte.

Līdz šim dažādi dēvēta – tostarp arī par "Dīkdieņa piedzīvojumiem" un "Vējgrābšļa gaitām" – komponista Igora Stravinska opera "The Rake’s Progress" tiek uzvesta Latvijas Nacionālajā operā ar nosaukumu "Izvirtības hronika". Tā ir operas galvenā varoņa Toma Reikvela piedzīvojumu hronika. Viss sākas ar negaidītu ziņu par prāvu mantojumu un došanos uz lielpilsētu, kam seko dažādu baudu un uzdzīves virpulis, strauja degradācija un – vājprāts.

„Pieļauju, ka tas ir tāpēc, ka tā prasa labu tehnisko sagatavotību no visiem, gan no operdziedātājiem, gan mūziķiem. Prasīga opera, rakstīta neoklasicisma stilā, mocartisks orķestris un stils, kā mūzika skan. Tas prasa labu spēju sakoncentrēties. Varbūt izklausās, ka tā ir tehniska lieta, bet īstenībā mūzika panāk labu efektu, tā ir ļoti vitāla un dzīva. Arī pats stāsts, sākām, ka tas ir traģisks un nesaprotams, bet patiesībā tiek pasniegts ar vieglumu.”

Stravinska mūzika ir dzirkstoša. Arī iestudējums veidojas vitāls, min diriģents.

Galvenajās lomās: Pīters Kērks, Mihails Čuļpajevs vai Viesturs Jansons (Toms Reikvels), Inga Šļubovska-Kancēviča vai Marlēna Keine (Anna Trūlova), Armands Siliņš vai Rihards Mačanovskis (Niks Šedovs), Ilona Bagele vai Andžella Goba (Turku Baba).