Māra Ķimele Valmieras teātrī iestudējusi leģendu par diviem mīlētājiem - Žana Anuija lugu “Eiridīke” un šo izrādi velta savai mazmeitai. Franču dramaturgs Žans Anuijs ir režisores jaunības autors un viņa jau vairākkārt ķērusies pie šī autora lugu iestudēšanas. “Eiridīke” ir stāsts ir par mīlestības lielo spēku un par ilgām. Galvenās lomas – Eiridīki un Orfeju – režisore uzticējusi Inesei Pudžai un Aigaram Apinim.

No sengrieķu mīta mūsdienīgi pārradītais stāsts vēsta par uzticīgo dziedoni un mīlētāju Orfeju, kurš devās uz mirušo valstību, lai atgūtu savu sievu Eiridīki. Franču dramaturgs Žans Anuijs 20. gadsimta 40. gados – laikā, kad Franciju bija okupējusi nacistiskā Vācija, kā iekšējo pretošanos notikušajam, viņš vienu pēc otras mūsdienīgā valodā pārradīja senos mītus un sengrieķu traģēdijas sižetus, sarakstot lugu ciklu “Eiridīke”, “Antigone” un “Mēdeja”. Māra Ķimele 1975. gadā Valmieras drāmas teātrī iestudējusi Žana Anuija “Mēdeju”, bet 1978.gadā „Eiridīki” kā Valmieras teātra kursa diplomdarbu.

“Es parasti lasu materiālu pirmajā mēģinājumā. Sapratu, ka būs priekšā daži līkloči.

Man liekas, ka tā luga ir par Orfeju. Tas ir viņa ceļš, ar viņu notiek Eiridīke. Es arī tur esmu. Jauki, ka aktieris var strādāt ar dažādu dramaturģiju. Šī ir otrā saskarsme ar autoru. Burvīgs autors, atspēries uz mīta, viņš rada savu stāstu, atzīst Eiridīkes lomas atveidotāja Inese Pudža.

1978.gada iestudējumā Eiridīki atveidoja Inese Ramute, jaunākajā iestudējumā viņa ir Eiridīkes māte,

“Inesei lūdzu, lai pasēž zālē un paskatās, kur ejam. Rādīja bildes. Jauka pieredze. Jauks blakus esošs cilvēks, kurš tevi pieskata,” bilst aktrise un turpina par lugu. “Tēma, kas iet cauri – meli, katram patiesība cita. Vai viņa melo? Melo, bet viņai tik ļoti gribas to piedzīvot, ka viņa nemelo. Tās ir divas, kas jāsalāgo un jānoķer.”

“Kas šķiet patiesība, jo viņa nebija Dilaka (impresārijs Alfrēdo Dilaks) mīļākā, viņš viņu izmantoja. Tā tēma, ka jaunībā īpaši meitenes un arī puiši neapzinās sevi un nespēj pasargāt nevis tādēļ, ka ir gļēvi vai izvirtuši. Bet nav atskaites punkta. Mīlestība ir atskaites punkts, kuram vari piemērot visu pasauli, gan dzīvību, gan nāvi, gan savu rīcību,” sarunai pievienojas režisore Māra Ķimele.

Vēl viens izrādes tēls Nāve, lugā tas ir Anrī kungs, ko atveido Ivo Martinsons.

“Kad biju tāda kā Eiridīke, man Anuijs bija pasaule, kurā dzīvojos, tāpat tagad savai mazmeitai varu veltīt šo izrādi. Jaunieši to labi saprot, viņi asi izjūt nāvi, spēj pilnīgi mīlēt. Emocijas ir tik piesātinātas. Mans jaunības autors,” atklāj Māra Ķimele.

Kāpēc vēlreiz izvēlējusies iestudēt šo darbu, jo patīk lugas, patīk, ka aktieriem ir ko spēlēt. “Jauniem jānodarbojas ar modernām izrādēm, to savā jaunībā esmu darījuši, tagad varu taisīt lugas un necensties pēc kaut kādiem režijas sasniegumiem. Tas mani vairs neinteresē,” bilst Māra Ķimele.

“Mēs aktieri slēpjamies aiz darbības, aiz izpausmes un rādīšanas. Kino to nevar pieļaut. Tur vienkārši esi. Šis ir gadījums, kas man liekas, ir kinematogrāfiska izrāde.

Centāmies vienkārši būt un cilvēks katrs pats pa sevi domā, kas ar mani notiek, ko es rīt gribētu darīt. Nevis mēs rādām. Varbūt tas iet kopā, ka Māra kā režisors nemeklē režisoriskos gājienus un formu, bet vienkārši ļauj aktieriem būt pašiem sevī,” analizē Ivo Martinsons.

“Un lugai arī būt,” piebilst Māra Ķimele.

Orfeja lomu režisore uzticējusi Aigaram Apinim. “Aigars ir iekšējs aktieris. Es esmu spiesta domāt par to, kā viņa dziļo pārdzīvoju pasnieg, lai viņš ir pamanāms. Viņam viss notiek dziļu un viņš ir mīlēt spējīgs cilvēks,” atzīst Māra Ķimele.

“Tas ir kaut kas, ko viņš gaidījis un nav spējis sagaidīt. Viņš ir galējā punktā... pietiks kāpt pāri robežai. Pēkšņi sagaida, Ilgas, piepildītās ilgas. Nav svarīgi, vai notiks. Svarīgākais ir process ilgoties,” atzīst aktieris Aigars Apinis.

Iestudējumā neparasti atklāta Orfeja spēle, to simboliski ietver tikai viena stīga un aktiera ķermenis.

Iestudējuma scenogrāfiju veidojuši Austra Hauks un Jānis Sniķers, kostīmus – Anna Heinrihsone, oriģinālmūziku komponējis Jēkabs Nīmanis, bet par kustību atbild horeogrāfe Agate Bankava.