No 23. marta mākslas stacijā „Dubulti” skatāma jaunā mākslinieka Kristapa Ancāna pirmā personālizstāde Latvijā „Lielās Atmiņas (izmēra ziņā)”. Izstādē iekļauti 11 konceptuāli darbi – kinētiskas skulptūras un gleznojumi, kā arī teksta fragmenti uz izdrukām, kas uzlīmētas uz ēkas logiem. Lielizmēra objekti radīti speciāli izstādes vietai.

„Kristapa darbi lielā mērā ir par attiecībām, savstarpējām un cilvēka pozicionējums pasaulē plašāk. Viņa darbi atkāpjas no antropocentrisma, no klasiskās tradīcijas,” skaidro izstādes kuratore Inga Šteimane.

Mākslinieks spēj atrast pārejas un savienojumus, kā viss var būt un pastāvēt sadarbībā.

„Viņa darbus vērtēju kā alegorijas, ka pasaulē ir saistīts viss, kā lietas, kas varbūt nav prestižas, kas varbūt ir marginālas, kļūst svarīgas. Pēc priekšstatiem vai kultūras inerces pretrunīgi procesi atrod pārejas viens pie otra. Kristapa māksla rāda šīs iespējas, ir tikai jāprot lasīt abstraktā valoda,” turpina Inga Šteimane.

Kristaps Ancāns šobrīd dzīvo un strādā Londonā, tur arī ieguvis maģistra grādu ar izcilību Central Saint Martins mākslas un dizaina koledžā. Latvijā absolvējis Mākslas akadēmijas glezniecības nodaļu. Kopš 2011. gada viņš piedalījies dažādās grupas izstādēs Viļņā, Tartu, Maskavā, Takamatsu (Japānā), arī projektos Kuldīgā un Līvānos. Kristaps sastrādājies ar „Tate Modern” un „Peer Gallery” Londonā, UK Young Artists jauno mākslinieku festivālu Dērbijā. Par pirmo iepazīšanos ar Kristapa radošo darbību jautāju izstādes „Lielās atmiņas (izmēra ziņā)” kuratorei Ingai Šteimanei.

Inga Šteimane atklāj, ka Kristapa Ancāna vārdu pamanījusi, vērtējot projektus Valsts Kultūrkapitāla fonda konkursā. Uzmanību piesaistījis kāds attēls, tas licis saprast, ka ar šo mākslinieku viņa vēlas sadarboties.

„Es domāju par savu praktiku kā par konceptuālu spēli, kuras darbība piesūcināta ar nepārtrauktu attīstību, izmantojot sava veida mākslīgā intelekta pazīmes,” par saviem darbiem stāsta mākslineks Kristaps Ancāns.

„Es radu darbus, kuri, uzdodot jautājumus, mēģina definēt sevi un savas attiecības ar skatītāju, balansējot starp fizikas likumiem, nozīmēm, formu un krāsu.”

Milzu knaibles, kas tikko manāmi aizskar pelēku begemota figūru; skumja, deformēta žirafes lelle, kuru maigi, bet nepiekāpīgi stiepj divi metāla turekļi, kurus kustina motors ar laika releju – starp abstraktiem, ģeometriskiem betona un polimērbetona veidojumiem un  šie kustīgie objekti dzīvo savu, neatkarīgu dzīvi, pildot savu pienākumu kaut vai līdz bezgalībai – kamēr vien mākslas stacijā „Dubulti” tiks piegādāta elektrība.

„Es veidoju konceptuālas spēles, kurās spēlējos ar iespējamību un tās nozīmīgumu. Es izdalu savā praktikā divas daļas. Viena ir tā, no kuras man praktika barojas, kur ņemu kompozīcijas, krāsas, to saucu par mākslīgo nostaļģiju ,” turpina Kristaps Ancāns. „Tas ir mākslīgs veidojums, jo tas ir veids, kā paņemam savu atmiņu un būvējam ap to lietas, kuru tur, iespējams, nav.”

Kristaps stāsta, ka „barošanās bloks” šajā izstādē ir objekti mākslas stacijā „Dubulti” otrajā stāvā, savukārt darbi pirmajā stāvā ir tapuši tieši šai izstādei un tie ir kā modificēta versija otrā stāvā redzamiem darbiem. Ir ņemta kāda atmiņa no darbiem, kas ir otrajā stāvā, un mākslinieks meklē jaunu atskaites punktu, lai attīstītu to pašu ideju.

Kristapa Ancāna personālizstāde „Lielās Atmiņas (izmēra ziņā)” mākslas stacijā „Dubulti” apmeklētājiem skatāma katru dienu no pulksten 8 rītā līdz bez piecpadsmit septiņiem vakarā līdz 5. maijam.