Turpinās Rīgas starptautiskais filmu festivāls. Kultūras Rondo daži iespaidi par festivāla filmām. Programmā "Nordic Highlights" varēja noskatīties filmu "Pilsonis Šains".

Harijs Šains, Zviedrijas Filmu institūta dibinātājs, bija viena no ietekmīgākajām kultūras un plašsaziņas līdzekļu personībām pagājušā gadsimta 60. un 70. gadu Zviedrijā. Šis ir dokumentāls stāsts par kara bēgli, kura tuvāko draugu lokā bija Ingmārs Bergmans un Ūlofs Palme. Stāsts, kas atsedz vienlaikus dižus panākumus un dziļu traģēdiju. Pārmaiņu un slavas alkām bija nepieciešami upuri, bet vairs nebija ko zaudēt, jo viņš jau bija zaudējis visu – ģimeni un ticību līdzcilvēkiem…

"Lidojošo mūku templis” – Žanete Skarule filmā seko arhitekta Austra Mailīša būves tapšanai Ķīnā.

Filmas centrā ir ambiciozs objekts Ķīnas svētā Songšanas kalna pakājē, to realizē latviešu arhitekts Austris Mailītis un ķīniešu kalnrūpnieks Cjuaņcji Džu. Kultūras atšķiras, pieņēmumi un konvencijas ir jāpārvērtē, personiskās ambīcijas ir kā monētas divas puses. Ķīnietis, kurš vēlas atklāt Rietumus, satiek latvieti, kurā mīt milzīga cieņa pret Austrumu filozofiju, un realizējas sapnis par lidojošiem Šaoliņas mūkiem pasaules pirmajā būvē, kas paredzēta, iespējams, galvenajai cilvēciskajai ambīcijai – levitēt.

"Templis ir tā ideālistiskā iedoma, ja mēs bibliotēku saucam par templi vai dievnamu, pārnestā nozīmē tas ir lidošanas templis,” skaidro Austris Mailītis. „Funkcionāli tas ir amfiteātris, kurā cilvēki var sanākt kopā, kur kung-fu mūki rāda savus priekšnesumus. Var izmantot, lai trenētos un attīstītu savas fizikas prasmes. Tajā pilsētā ir radies dzenbudisms un tur ir daudz kung-fu studentu, tās ir kā milzīgas internātskolas, kur vecāki sūta savu mazos bērnus dažreiz jau trīs gadu vecumā, kur viņi pavada savu laiku skarbā un spartiskā režīmā. Manā izpratnē tie ir Ķīnas mūsdienu mūki. (..) Man tas projekts realizējās, kad sapratu, ka viņi varētu būt tie, kas piedalās šajā stāstā, šīs pasakas radīšanā. (..) Esmu priecīgs, ka Ķīnas paradoksi ir piedzīvoti, ka Žanete un visa komanda uzņēmās to dokumentēt un izveidot filmu. Man liekas, ka tas ir izdevies."

"Sapnis viņiem ir viens – uzcelt celtni, bet viens skatās uz austrumiem, otrs – uz rietumiem: ķīnietis skatās uz rietumiem, rietumnieks, kas šajā gadījumā ir Austris Mailītis, skatās uz austrumiem. Viņu interesē šī austrumu filozofija, viņš vēlējās celtnē izstāstīt šīs vietas unikālo kultūrvēsturi. Tā radās doma, ka mūki varētu piedalīties lidojumā, jo garīgā ziņā viņi sevi izaicina katru dienu - levitē, šī bija iespēja levitēt dzīvē,” bilst Žanete Skarule.