17. oktobrī Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē festivāls "Arēna" sadarbībā ar VSIA "Latvijas Koncerti" aicina uz Latvijas Radio bigbenda jaunās programmas "Latviešu džeza svīta. Jaunie komponisti II" pirmatskaņojumu un CD prezentāciju.

Albumā "Latviešu džeza svīta: jaunie komponisti II" iekļauti deviņi skaņdarbi dažādos džeza mūzikas stilos. Projekta pamatmērķis ir veicināt latviešu džeza oriģinālkompozīciju radīšanu un atdzīvināt džeza svītas žanru Latvijā.

“Jauniem komponistiem tas ir izaicinājums rakstīt bigbendam. (..) Džeza renesanse, kas tagad ir Latvijā, ir fantastiska,” uzskata Latvijas Radio bigbenda vadītājs Māris Briežkalns.

“Mūzika ir inovatīva, novatoriska un ļoti personiska,” vērtē Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas asociētais profesors Indriķis Veitners. Viņš uzskata, ka džeza renesanse Latvijā ir saistīta ar izglītības sistēmu, jo visi komponisti, kuru darbi iekļauti jaunajā diskā, ir džezu mācījušies Latvijā.

"Tagadējā džeza mūziķu paaudze ir kardināli kvalitatīvi citā līmenī un nāk ar savu pienesumu. Tāpēc var runāt par Latvijas džezam raksturīgām tendencēm. Latvijas džezam iepriekš bija raksturīga sekošana amerikāņu paraugam, tas toreiz bija labi. Tagad laiks pagājis, varam runāt par savu seju," bilst Indriķis Veitners.

Turpinot projektu "Latviešu džeza svīta: jaunie komponisti" Latvijas Radio bigbends radījis otro Latviešu džeza svītas albumu. Tā tapšanā iesaistījušies jauni, talantīgi un daudzsološi latviešu mūziķi un komponisti: pianists Rūdolfs Macats, ģitārists Matīss Čudars un pianists Krists Auznieks. Programmu aranžiju autori ir arī Latvijas Radio bigbenda dalībnieki un mūziķi pianists Viktors Ritovs, saksofonists Māris Jēkabsons un saksofonists, bigbenda muzikālais vadītājs un diriģents Kārlis Vanags. Gan Matīss Čudars, gan Rūdolfs Macats, gan Krists Auznieks turpina studijas un profesionālo karjeru ārpus Latvijas – viņu muzikālās kompozīcijas atspoguļo arī aktuālākās šī brīža tendences uz pasaules džeza mūzikas skatuves.

“Tas ir diskutabls un neatbildams jautājums. Bet var noteikti runāt par īpatnībām un stilistiskām īpašībām, kas piemīt kādā laikā spēlētai mūzikai. Bet to var attiecināt uz jebkuru mākslas parādību, tā atspoguļo attiecīgā laika un kultūras parādības. Džezs nav izņēmums,” atzīst Indriķis Veitners, diskutējot par to, ar ko Latvijā radītā džeza mūzika atšķiras no citvalstu skaņdarbiem.

“Tas ir tikpat neatrisināms jautājums, kas ir nacionālā identitāte,” uzskata saksofonists un komponists Toms Rudzinskis. “Kas ir latviešu mūzika un latviešu džezs, ir ļoti stiepts jēdziens.”

“Ir Latvijā sava džeza mūzikas seja un savi džeza mākslinieki,” uzskata Māris Briežkalns. Mūsu spēles stils ir atšķirīgs no amerikāņiem. 

Toms Rudzinskis iepazīstina ar jaunāko džeza ierakstu, kas ierakstīts vinila platē. Ideja ir džeza mūziku ierakstīt, kā to darīja pagājušā gadsimta 50. - 60. gados, tas nozīmē – bez rediģēšanas un apstrādes. “Vinila plate skan atšķirīgi,” pārliecināts Toms Rudzinskis.