Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas šogad svin 98. jubileju, un svinību centrālais notikums 11. janvārī būs Mūzikas akadēmijas un LMT Gada balvas 2017 pasniegšanas ceremonija. Šoreiz balvu saņems jaunie mūziķi - maģistranti altists Pēteris Trasuns un kordiriģents Jurģis Cābulis, bet Gada balvas mācībspēkam ieguvējs ir Operas klases un operstudijas „Figaro” vadītājs un diriģents Viesturs Gailis. 

Operstudijas “Figaro” mēģinājumā ar topošajiem operdziedāšanas studentiem pie lomām strādā vairāki pedagogi. Viesturs Gailis, kurš ir studijas dibinātājs, mākslinieciskais vadītājs un diriģents saskaņo ar studentiem mēģinājuma laikus, jo rit darbs pie Domeniko Čimarozas komiskās operas “Slepenās laulības”. Iestudējuma pirmizrāde gaidāma drīz – 18. un 19.janvārī, bet pirms tam 11.janvārī būs Gada balvas pasniegšanas ceremonija un koncerts.

Tagad, sastopoties ar citu valstu studentiem Mūzikas akadēmijā, Viesturs Gailis secina, cik labs līmenis ir mūsu topošajiem dziedātājiem, līdzīgi sagatavoti esot Vācijas studenti. “Nevarīgi, pilnīgi nekas viņiem tur nenotiek, ne Operas klases, ne aktiermeistarība. Mums tiešām tas ir augstā līmenī. Nekautrējos celt asti un seksti, jo redzot, kas iebrauc no malas, to ļoti jūtam. Mēs esam tiešām labi,” vērtē Viesturs Gailis.

Viesturs Gailis studiju “Figaro” vada kopš 1996.gada, kad tā izveidojās kā loģiska nepieciešamība vokālās mākslas un operas diriģēšanas programmu ietvaros. Savas pirmās lomas studijā sagatavojuši tagad pasaulē atzīti Latvijas operdziedātāji.

“Esmu beidzis Pēterburgas konservatoriju, tur bija operas studija, kas toreiz saucās Ļeņingradas konservatorijas operstudija. Tad divus gadus mācījos Vīnē, kur praktiski nekā nav. Atnākot strādāt šeit, redzēju, ka jaunieši ir varoši, negribēju, lai būtu kā Vīnē. Kopā ar Arnoldu Liniņu nolēmām, ka jādara,” tā par “Figaro” pirmsākumiem stāsta Viesturs Gailis.

Viņš arī stāsta, ka studenti vispirms darbojas Operas klasē, kur iestudē fragmentus no operām. Pirmām kārtām, fragmentus ar ar rečitatīviem, jo to citur neapgūst.

“Operstudija ir tiem, kas ir gatavāki, gribošāki, tie iestudē lomas pilnos operu iestudējumos, tā ir cita pieredze un vokālā slodze. Daudz cita fiziski un metāli jāapgūst,” skaidro Viesturs Gailis.

Taujāts, kā pa šiem gadiem mainījušies studenti, Viesturs Gailis atbild, ka kļuvuši psiholoģiski brīvāki. “Vairāk, mazāk varoši – nē.

Varbūt, ka daļai jauniešu ir apziņa, ja viņi spēj un grib, var tikt tālāk. Kaut es runāju pretī sev, jo Elīna Garanča ir no pirmajiem operstudijas gadiem. Principā mainījies nav nekas, strādāt griboši bija gan tad, gan tagad, labas balsis ir tagad un bija tad,” uzskata Viesturs Gailis.

Viņš atzīst, ka pašam gandarījumu šajā darbā sniedz iespēja redzēt, kā jaunie uzplaukst un kā no samērā nevarīgiem cilvēkiem kļūst par profesionāļiem. “Es arī savas muzikālās ieceres un idejas spēju un varu realizēt iestudējumos, kas attiecas uz dažādiem aranžējumiem, arī uz tekstuālām lietām. Daudzi tulkojumi ir mani, daudzi aranžējumi ir mani. Daudzpusīgi spēju sevi šeit realizēt,” min Viesturs Gailis.

Sižetā skan fragments no Žaka Ofenbaha operetes “Orfejs pazemē”, ko operstudija “Figaro” brīvdabas izrādes Rāmuļos. Īpaši studijas pirmsākumos daudz braukuši viesizrādēs, tagad finansiālu iemeslu dēļ to dara retāk. Viesturs Gailis operstudijā vairākkārt iestudējis arī latviešu operas – Jāņa Kalniņa “Lolitas brīnumputnu”, Jāņa Kalniņa “Hamletu”, Ādolfa Skultes “Eža kažociņu”, Jāņa Mediņa “Sprīdīti”.

Lai gan saruna vairāk rit par operstudijas „Figaro” iestudējumiem, otra tikpat svarīga joma, kurā darbojas Viesturs Gailis, ir viņa darbs ar topošajiem diriģentiem.

“Jāsabar noteikti students divos gadījumos: ja absolūti ļaunprātīgi slinko un kad vērts bārt, ja var redzēt, ka viņi ir tālejoši un ar tiem ir jārīkojas stingrāk,” atklāj Viesturs Gailis.

Mūzikas akadēmijas profesors Viesturs Gailis ir gan Operdziedāšanas klases vadītājs, gan Simfoniskā orķestra diriģēšanas docētājs, taujāts, kā uztvēris ziņu, ka izvirzīts Gada balvai, viņš neslēpj gandarījumu.

“Priecājos, ka mani kolēģi izvirzīja un izvirzīja abas katedras, kurās strādāju. Simfoniskā orķestra diriģēšana ir otra darba sfēra, kuru pat agrāk sāku strādāt akadēmijā. Tā ir ne mazāk interesanta un tuva sirdij,” bilst Viesturs Gailis.

11.janvārī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Dzimšanas dienas svinībās Gada Balvu saņems Operas klases un Operstudijas „Figaro” vadītājs un diriģents Viesturs Gailis.