No 20. jūlija Latvijas Fotogrāfijas muzeja izstāžu zālēs skatāma fotogrāfa Reiņa Hofmaņa izstāde „UN”.

“Nosaukums izstādei apzināti paturēts gana nekonkrēts un ietilpīgs, runājot par saikni kas ir starp izvēlētajam it kā divām tēmā, kas apvienotas vienā. Vēršot uzmanību uz saikni, ne pretstatiem," raidījumā Kultūras Rondo atklāj fotogrāfs Reinis Hofmanis.

Kamēr ikdienā dažādas prakses un rituāli ir veidojušies, pārmantojot un sapludinot gadu simtiem senas tradīcijas, mūsdienu pasaulē ir ierasts pagānisko pretstatīt kristīgajam. Mēģinot izskaidrot, kā ir būvēta cilvēka garīgā realitāte, nereti notiek kategoriju sadursme. Tomēr ikdienā tās dzīvo līdzās – kā senās svētvietas, kas saglabājušās baznīcu tuvumā, vai pagānisma simboli dziesmu svētku repertuārā. Dažas tradīcijas laika gaitā zaudē savu sākotnējo nozīmi un iegūst jaunu saturu.

Savukārt iedvesma izstādei radusies no apkārtējās vides. "Dzīvojam vidē, kur tas viss ir apkārt. Arī Satversmē minēts, ka kopš senlaikiem latviešu identitāti veido latviešu un lībiešu tradīcijas, latviskā dzīvesziņa un kristīgās vērtības.

Realitātē tas mums pastāv apkārt. Bērnību esmu pavadījis Latgalē, kur kristīgais ir interesantā mijiedarbībā ar pagānisko, šīs attiecības ir ļoti senas," stāsta Reinis Hofmanis.

Izstādes nosaukums „UN”, kas vienlaikus ir visvairāk minētais vārds Bībelē, ir izvēlēts kā pretrunīga atsauce uz tematisko plašumu jautājumā – reliģiskais UN pagāniskais, kur UN kā saiklis pilda tā saistošo, nesadalošo funkciju. Pagāniskais un kristīgais – šīs abas realitātes ir daļa no cilvēcīgās pasaules pieredzes.  Jautājums, kas paliek atklāts projektā „UN”, – vai šo mijiedarbību ir nepieciešams atšķetināt vai pretstatīt?

Fotogrāfijas tapušas dažādās Latvijas vietās un darbi tapuši ilgākā laika posmā un organiski. Ilgi domājis par šo tēmu. Taču darbiem nebūs nosaukumu un nebūs arī minētas vietas, kur katra bilde tapusi.

Reinis Hofmanis ir apguvis Latvijas Mākslas akadēmijā vizuālo komunikāciju un studējis arī Vācijā, kur apguvis dokumentālo un foto žurnālistiku. Tieši studējot Vācijā Vācijā sapratis, ka dokumentālā tradīcijā balstīta fotogrāfija būs tas lauks, kurā strādās un kur daudz vairāk var pateikt.