Atjaunotajā vēsturiskajā Dzintaru koncertzālē vēl līdz 30. decembrim risinās krāšņs Ziemassvētku festivāls. 22. decembrī starptautiski atzītā pianista Reiņa Zariņa koncerts. Tajā izcilais latviešu mūziķis atskaņos vienu no 20.gadsimta klaviermūzikas virsotnēm – Olivjē Mesiāna „20 skatieni uz Kristus bērnu”. Divas stundas garais un reti atskaņotais opuss ir viena no 20.gadsimta klaviermūzikas virsotnēm.

„Dievs savu bērnu domas velk uz mūžības lietām, to es gribu pateikt,” sarunā Kultūras Rondo par gaidāmo koncertu bilst Reinis Zariņš.

Mūziķis atklāj, ka Mesiāns šo darbu uzrakstījis, kad Parīze bija vācu okupācijas varā Otrā pasaules kara laikā. Par ko Mesiāns domāja tajā laikā, varbūt tas ir brīnums, varbūt nav nekāds brīnums, vērtē Zariņš.

„Mesiāns pat būdams okupācija domāja par mūžības lietām, lai arī viņa dzīves apstākļi bija nožēlojami. Tas ir liels iedrošinājums kaut ko tādu apzināties arī klausītājiem. Īpaši, ja viņiem grūti iet dzīvē, ka tā mūzika nenāk no ērtas klubkrēslu situācijas, kur kāds trīs stundas dienā paraksta un tad bauda dzīvi. Bet tas nāk par spīti tam, cik skarba ir dzīve,” norāda mūziķis.

Reinis Zariņš par šo Mesiāna  darbu „20 skatieni uz Kristus bērnu” bilst, ka tie ir 20 skatupunkti uz jaundzimušo Jēzu. Uz viņu lūkojas Debesu tēvs, māte Marija, eņģeli, ganiņi, arī laiks un krusts, kas būs viņa dzīves gals, arī vēstures nobeiguma punkts. „18. numurs ir kā no Pastarās dienas nolūkošanas uz Jēzus piedzimšanu, kad Jēzus ir kā kareivis, kas tiesā tautas taisnīgi. Baisi to domāt, arī tā mūzika ir baisma. Ir milzu vērtība pārdomāt lietas no šāda skatījuma. Plašs skatiens,” analizē Zariņš.

Pianists atklāj, ka šo Mesiāna mūziku iepazinis komponista simtgades svinībās pirms astoņiem gadiem, kad mācījies Jēlas mūzikas skolā. Studenti kopīgiem spēkiem atskaņojuši šo darbu, katram bijušas jāspēlē divas daļas. „Man tika divas daļas, kas izrādās ir vissarežģītākās ciklā. Nekad mūžā nebiju neko sarežģītu mācījies,” atminas Zariņš.

Raksturojot darbu kopumā, Zariņš bilst, ka sarežģītas ir divas skaņdarba daļas - sestā un astoņpadsmitā, „kas neatlaidīgi un mokoši nikna. Atkārtojas un atkārtojas, tas ir grūti pianistam, gan arī klausīties.

Citādi man šķiet, ka šis cikls, lai arī apjomīgs, ir ļoti demokrātisks skanējumā. Tur ir tik daudz pieejama, klausāma skaistuma, atpazīstama un reizē svaiga, tā ka liekas, jā, bet kaut kas tāds vēl nav dzirdēts. Tas saistīts ar to, ka Mesiāna valoda ir unikāla,” atzīst Zariņš.

Reinis Zariņš ir Londonā dzīvojošs latviešu koncertpianists,11 starptautisku konkursu laureāts un ievērojamu festivālu dalībnieks. Arī tūlīt pēc koncerta Dzintaru koncertzālē, mūziķis atgriezīsies Londonā, lai Ziemassvētkus pavadītu kopā ar ģimeni. Mūziķi atzīst, ka ir noilgojies pēc mierīga laika ar ģimeni. Tā ļoti pietrūkst. „Sajūta, ka gads no sākuma līdz galam vienkārši skriets. Gaidām nekā nedarīšanu mierā,” par saviem Ziemassvētkiem bilst Reinis Zariņš.