14. februārī festivāla „Vīnes klasika” ietvaros Mazajā ģildē muzicēs kameransamblis „Trio Palladio”. Trīs mūziķi – vijolniece Eva Bindere, čelliste Kristīne Blaumane un pianists Reinis Zariņš – izvēlējušies nopietnu koncertprogrammu ar Franča Šūberta un Ludviga van Bēthovena skaņdarbiem, kā arī Kristapa Pētersona opusu „Nakts”. Izcilie mūziķi pirms trim gadiem aizsāka kopīgu muzicēšanu, un šogad ansamblis „Trio Palladio” ir koncertzāles „Cēsis” rezidējošais ansamblis. 

Kultūras Rondo devās sastapt mūziķus mēģinājuma pārtraukumā, lai jautātu par kameransambļa koncertdarbību, par koncertu Vigmora zālē Londonā, ko nozīmē būt rezidējošam ansamblim, kā arī par gatavošanos šīvakara koncertam. Eva Binderei, Kristīne Blaumane un Reinis Zariņš ir labā garastāvoklī, joko un sarunā ieskanas kāds angļu vārds. Uz vaicājumu, kādā valodā sarunājas – skan atbilde: latviešu ar citu valodu iestarpinājumiem. Te jāpasaka, ka Reinis Zariņš ir Londonā dzīvojošs latviešu pianists, Kristīne Blaumane jau 10 gadus ir Londonas filharmoniskā orķestra čellu grupas koncertmeistare, bet ilggadējā “Kremerata Baltica” vijoļu grupas līdere Eva Bindere pašlaik dzīvo Latvijā un ir asociētā profesore J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.

“Programma patiesībā ir ļoti smaga, neskatoties, ka mūzika ir ģeniāla,” tā 14. februāra koncertu raksturo Kristīne Blaumane. “Spēlējot Bēthovena trio pašās beigās uzmetas zosāda pašai, cik tā mūzika ir spēcīga. Tas arī nozīmē, ka milzīgāka ir atbildība.”

“Rīgā nespēlējam daudz, mēs spēlējam Cēsīs. Rīgā startējam ar nopietnas ambīcijas programmu un šo nopietnību pilnīgā apzināmies,” piebilst Eva Bindere.

Reinis Zariņš norāda, ka programmā ir savā ziņā galējības. “Tajā pašā laikā spēlējot redzu daudzas līdzības, kā tas ir uzrakstīts. Tas pārsteidz, kāds ceļš noiets, tomēr kaut kādas lietas paliek. Arī tonalitātes ir līdzīgas,” atzīst Reinis Zariņš.

Festivāls „Vīnes klasika” šogad ilgs līdz 24.februārim, un arī šī vakara koncerts Mazajā ģildē ir festivāla programmā. „Trio Palladio” mūziķi saņēmuši uzaicinājumu tajā piedalīties.

“Tas ir Vīnes mūzikai veltīts, tā kā šī ģeogrāfiskā vieta sniedz daudz iespēju. Mēs runājam par Vīnes klasiķiem, bet pirms vēl nolēmām par šo programmu, domājām arī par Vīnes otro skolu – Šēnbergu, Bergu, Vebernu,” par programmas izvēli stāsta Kristīne Blaumane Tas bija man sapnis – nospēlēt Šūberta Mi bel mažora trio, kas ir viens no izcilākiem klavieru trio, likt kā pamtakmeni programmai. Tad Reinis nāca ar do minora Bēthovena trio.”

Kristīne Blaumane norāda, ka nākotnē varētu spēlēt vairāk Bēthovena mūzikas, jo tas ir komponists, kuram nekad nevari pienākt pie galapunkta, pateikt, ka viss ir saprasts. Tā ir mūzika, kurā pēc gadiem var atgriezties un ieraudzīt atkal jaunas krāsas.

Kameransambļa „Trio Palladio” darbība aizsākās ārpus Latvijas 2015.gadā, Apvienotajā karalistē, nospēlējot 3 koncertus sakarā ar Latvijas prezidentūru Eiropas Savienībā. Šogad „Trio Palladio” kļuvis par koncertzāles „Cēsis” pirmo rezidējošo ansambli.

“Cēsu koncertzālē mēs spēlējam vienu koncertu pagājušā gadā, tad koncertzāles direktore Inese Zagorska piedāvāja sadarboties un kļūt par rezidējošo ansambli,” atklāj Eva Bindere. “Pasaules prakse ir tāda, ka stīgu kvartets vai kāda cita veida kameransamblis pārstāv konkrētu koncertzāli, kas menedžē sevi pati, vai ir pie kādas universitātes vai augstskolas, kas īpaši populāri ir ārvalstīs. Tā nozīmē pārstāvēt."

Cēsīs “Trio Palladio” ir iespēja uzstāties un mēģināt. Latvijā tas garantē 3-4 gadā, tas ir daudz. Nākamais mūziķu koncerts skanēs 7. aprīlī koncertzālē “Cēsis”, programma būs veltīta Pētera Vaska mūzika. Vēl viens koncerts plānots decembra beigās, tam pagaidām ir tikai idejas.

Ne tikai uzstāšanās koncertzālē „Cēsis” gaidāmas kameransambļa mūziķiem, rudenī 14.novembrī „Trio Palladio” aicināts sniegt koncertu slavenajā Vigmora zālē Londonā.

“Mūsu zāles vadība uzaicināja, viņi meklēja veidu, kā labā veidā atzīmēt Latvijas dzimšanas dienu. Mēs nespēlējam visu koncertu, bet vienu daļu. Spēlēsim Bēthovenu un Vaska “Līdzenuma ainavas”. Ceram, ka sanāks publika, kas grib ēsto dzirdēt,” atklāj Reinis Zariņš.

Kristīne Blaumane uzteic janvāra vidū Cēsīs aizvadīto koncertu, kur varējis brīnišķīgi publiku sajust tieši spēlēs laikā. Publika klausījusies uzmanīgi mūziku. Mūziķi spēlējot atdod enerģiju zālei, bet svarīgi ir saprast, ka tā nāk arī atpakaļ uzstāšanās laikā.

“Man ir ļoti liels prieks, ka mēs to sākām, tagad mēģinājumu procesā jūtam, ka paliek vieglāk strādāt kopā. Tas ir patīkams process.

Nosaukuma izvēle pareizs solis – tas parada, ka esam gatavi atteikties no kaut kā sava personīga, ko rada trīs vārdā. Piesakām sevi nevis kā trīs cilvēki, man patīk vienotības sajūta, ko dod nosaukums, ko tas signalizē,” par „Trio Palladio” dibināšanas jēgu un nozīmi sarunas noslēgumā atzīst Eva Bindere.

Vēl no mūziķi stāsta, ka ar praktisko pusi, kāda ir, piemēram, mēģinājuma vietas atrašana, vairāk nodarbojas Reinis Zariņš. Taču citādi, viņi nevienu neizceļ, jo visi kopā muzicējot jūtas kā vienots veselums.