Jaunās mūzikas festivālā “Arēna” klausītājus gaida nebijis notikums – pirmo reizi Latvijā izcilais latviešu pianists Vestards Šimkus atskaņos improvizāciju programmu, ar kuru uzstājies prestižos starptautiskos festivālos. 18. oktobrī Zirgu ielas koncertzālē izskanēs koncerts “ Vestards Šimkus. Improvizācijas. Pierakstītās un brīvās.”

"Vēlos atjaunot un turpināt improvizācijas tradīciju akadēmiskajā mūzikā," sarunā Kultūras Rondo studijā bilst pianists Vestards Šimkus.

“Svarīgāk ir izstāstīt to stāstu, ko komponists vai improvizētājs vēlas izstāstīt. Lai to izdarītu, visi līdzekļi labi. Jāsaprot, kā tos savstarpēji saradināt. Es dažādu stilu paņēmienos meklēju kopīgo sev. Tāpat kā meklēju kopīgo starp laikmetīgo mūziku un Mocartu, Bēthovenu, Šūbertu. Viņi arī bija lieliski improvizētāji. Mēģinu skatīties no kompozicionālā aspekta, kā viņi domāja tajā laikā, un šo domāšanas veidu pārtulkoju mūsdienu valodā, meklējot kopīgo. Kopīga ir daudz," atklāj Vestards Šimkus.

Vestarda Šimkus improvizāciju stilistika sakņojas gan laikmetīgajā mūzikā, gan džezā, arī pasaules mūzikā un senajā mūzikā, meklējot kopīgo un atšķirīgo... Turpat līdzās arī Volfganga Amadeja Mocarta, Ludviga van Bēthovena un Franča Šūberta fantāzijas jeb pierakstītās improvizācijas. Tajās izcilie meistari, kas bijuši arī izslavēti pianisti - improvizētāji, atļaujas brīvi klejot pa dažādām noskaņām, tonalitātēm un skaņu rakstiem, vedot klausītājus sev līdzi pretī nezināmajam.

“Mūzika manās improvizācijas dzimst klausītāju priekšā,” atklāj Vestards Šimkus.

"Es neimprovizēju par klasiskās mūzikas tēmām. Koncertā nebūs improvizācijas par Mocarta, Šūberta vai Bēthovena tēmām, viņu skaņdarbi mīsies ar manām improvizācijām. Manas improvizācijas būs ar manis izdomātām tēmām. Improvizēju mūziku, kas sasaucas ar klasiķiem, bet ne parodijas veidā."

Par savām improvizācijām klausītāja priekšā mūziķis bilst, ka tā ir komponēšana ļoti ātrā veidā. Klausītāji uzreiz var novērtēt rezultātu.

Vestards Šimkus stāsta, ka improvizācijas koncertus, kur mūzika dzimst klausītāju acu priekšā, rodas tieši koncerta laikā, spēlē tikai kādu gadu. Pirmais bijis Spānijā pirms gada. Šis būs tikai ceturtais koncerts, kurā spēlē improvizācijas.

“Mūzika rodas uz vietas - tā nav bīstama frāze. Tā ir brīnišķīga frāze. Tāda iedvesma, tāds koncentrēšanās bums, kāds rodas, kad zālē ir klausītāji, nevaru noķert nekur,” norāda Vestards Šimkus.

Jau nākamajā dienā pēc koncerta Rīgā pianists lidos uz Barselonu, kur koncertā spēlēs 19. - 20. gadsimta mūziku. Savukārt tikko atgriezies no Hamburgas, kur izvēlējās “Steinway & Sons” flīģeli atjaunotās Vef kultūras pils koncertzālei. Šī nav pirmā reize, kad mūziķis izvēlas instrumentu kādai Latvijas koncertzālei, viņš atzīst, ka tas ir ļoti patīkams pienākums. Vef kultūras pils zālei izvēlējies instrumentu ar visplašāko skaņas amplitūdu, kur skaņa plūda kā jūras vilnis. 

“Latvijā ir savairojušies labi koncertflīģeļi. Bieži esmu patīkami pārsteigts koncertējot reģionos, kādā līmenī ir instrumenti,” atzīst Vestards Šimkus.