Turpinās Cēsu Mākslas festivāls. Piektdien, 21. jūlijā, koncertzāles „Cēsis” kino zālē pirmizrāde Vides filmu studijas un režisora Daiņa Kļavas jaunā darba, kuram dots nosaukums „Laikmetīgā”, pirmizrāde.

Filma ir kā tēlains skatījums uz laikmetīgās mākslas izpausmēm šodienas latviešu mākslinieku vidē, atrodot tajā vienojošu tēlu sistēmu un radot vēl vienu laikmetīgās mākslas objektu – filmu. Filmas ceļam līdz skatītājiem sekojis arī kino pētnieks Viktors Freibergs.

“Faktiski filmu varētu saukt “Laikmetīgā māksla”. Kādā veidā vienkāršs objekts kļūst par mākslas objektu, vai vispār ir tāda lieta, kā laikmetīgā māksla - tie ir jautājumi, kas filmā tiek uzdoti dialogā, kas risinās starp mācītāju, mākslas kritiķi un galeristu,” par filmu stāsta Viktors Freibergs.

"Mākslinieki ir vizuāli klātesoši, viņi taisa savus darbus, mākslinieki ir redzami darbojoties – šis ir paņēmiens, kas mani īpaši fascinē šajā filmā,” atzīst Viktors Freibergs. “Ironiski, kas atšķir šo filmu no vienkārša stāsta par to, kas ir mākslas, it īpaši laikmetīgā. Brīdī, kad tiek atklāts jaunais mākslas objekts vidē, kamera no tā novēršas un rāda, kā cilvēki savīsta drānu, kas apsedzis šo objektu. Varbūt tas ir hepenings. Mēs jau to nezinām. Filma runā par to, ka mākslas objekts var būt jebkas. Kad es mežā sēņoju un redzu miskastes maisu uzkārtu zarā, es to neuztveru kā mākslas objektu, bet varbūt kāds ir tā domājis. Savukārt izstādē, ja virvē iekārtā zarā ir šāds melns maisiņš, tas ir mākslas objekts. Vai mākslas objekts par tādu top attiecīgā vidē – tie ir jautājumi, kas mani interesē.”

Savukārt sestdien, 22. jūlijā, pie Ērgļu klintīm notiks jau otrais filmu programmas “Upe” seanss. Pie Gaujas varēs skatīties amerikāņu 1955.gada trilleri “Mednieka nakts”.

„Filma ir ne tikai izcilā britu aktiera Čārlza Lotona vienīgais darbs kino režijā, bet arī emocionāli piesātināts ceļojums pa cilvēka dvēseles tumšākajiem nostūriem ar iespaidīgu Roberta Mičuma un Šelijas Vintersas aktierspēli”, atzinis kino pētnieks un režisors Jānis Putniņš.