Jaunākā Latvijas Radioteātra iestudējuma - Aspazijas lugas „Zalša līgava” 2. daļas "Zemūdens dzīve" pirmizrāde Latvijas Radio1 būs 18.decembrī.

“Luga savaldzināja ne ar savu teikas pamatu, bet ar to, ka rakstījusi bija spēcīga sieviete – Aspazija,” sarunā Kultūras Rondo atzīst režisors Viktors Jansons.

“Labi viņu pazinu - viņas enerģija no dzejas, lielajām drāmām. Pēkšņi es ieraudzīju, ka viņa ir zemes sieviete savienojumā ar zemūdens sievieti. Šī brīnumainā montāža lika nodrebēt. Šī luga ir tikpat nozīmīga un vērtīga kā sengrieķu “Mēdeja” vai “Antigone”. Šī sievietes jauda. Kad izlasīju, ka tiek nogalināti divi bērni un to izdara nevis Zaltis, bet zemes cilvēks Saulgaits. Kas tā ir par sāpi. Es piedzīvojos vecs vīrs nevarēju lasīt ne pirmo, ne otro, ne ceturto reizi šo lugu bez asarām.”

Jansons stāsta, ka sastapšanas ar lugu “Zalša līgava” bijusi nejauša. 

“Tas bija negadījums,” bilst Jansons. “Ideju netieši pasniedza studente Marija Rozīte, kura rakstīja brīvi izvēlētas lugas analīzi. Viņa izvēlējās “Zalša līgavu”. Man patika šīs jaunās studentes prasme analizēt diezgan svešu lugu. Neviens to nezinājām - es to nezināju, aktieri to nezināja.”

Radioteātra iestudējumam “Zalša līgava” skaņu partitūru ir radījis komponists Jānis Ķirsis un grupa “Framest”. Iestudējuma otrajā daļā “Zemūdens dzīve” tai pat lielāka loma, nekā aktieru balsīm.

Jansons atklāj, ka izvēlējies sadarboties ar sev līdz šim nezināmu komponistu, bet Jānis Ķirsis ar savu grupu “Framest” - jauni, atraktīvi, kaut kas saistījis un valdzinājis.

"Apbrīnojamā kārtā Jānis Ķirsis ļoti precīzi nolasīja tekstu, kas ir sarežģīts un grūts uzdevums. Viņš prata man palīdzēt ne tikai kā komponists vai skaņradis, viņš prata svītrot Aspazijas tekstus. Viņš prasīja, lika, lūdza, viņš pierādīja un parādīja, cik svarīgs ritms, cik svarīgs mazvārdīgais konteksts, ko izrunā aktieri. Jānis Ķirsis un “Framest” kļuva par nozīmīgu darbojošos personu. Bez viņa gandrīz nav iespējams pateikt tādā formātā par dramaturģisku sacerējumu," mūziķu darbu atzinīgi vērtē Jansons.

"Man liekas, ka Jānis Ķirsis ir panācis to zemūdens burvību. Mēs jau nezinām, kā tur skan - rāpo, čab, kādas ir sirēnu balsis. Viņš ārkārtīgi uzmanīgi iemontēja iekšā. Viņš pat lūdza, lai nedaru tā, ka aktieru balsis ir priekšplānā, dari, lai viņi ir kopā, sarunājas," atklāj Jansons.