Valdība atbalstīja trīs ministriju rosinātās pārmaiņas Ventspils, Liepājas un Rīgas ostu valdēs, veicot valsts pārstāvju nomaiņu tajās.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss norāda, ka parasti, mainoties valdībām, ministri, kuri deleģējuši savus pārstāvjus ostu valdēs, maina tos pret sev uzticamiem cilvēkiem. Satiksmes ministrijā ministrs nav mainījies, tāpēc veikta rotācija starp Rīgas un Ventspils brīvostu pārstāvjiem, lai svarīgos jautājumus, kas saistīti ar Krievu salas ministrijas valsts sekretārs un viņam būtu tiesības pieņemt visus lēmumus.

Vides un reģionālās attīstības ministrijas, kā arī Ekonomikas ministrijas izraudzītos pārstāvjus Matīss nevērtē, vien norāda, ka visi ir profesionāļi un galvenokārt šo cilvēku izvēle ir uzticības jautājums.

Par izvēli mainīt ministriju pārstāvjus ostu valdēs Matīss bilst, ka tā nav pretrunā ar likumdošanu, bet arī norāda, ka, iespējams, būtu jāmaina likumdošana, kas attiecas uz ostu pārvaldības sistēmu.

Runājot par veicamajiem darbiem, Matīss norāda, ka ostu valdēm būs jāmeklē jaunas kravu plūsmas un jārada nosacījumi, Rīgā tas ir Krievu salas projekta īstenošana.

Valsts kontroliere Elita Krūmiņa, atzīst, ka Valsts kontroles pozīcija ir kritiska par šādu valžu izvēli. Viņa norāda, ka nav definēti kritēriji, kuriem jāatbilst ostu valžu pārstāvjiem. Pasaulē visbiežāk sastopamās prasības ostu valžu pārstāvjiem ir zināšanas kuģniecībā, loģistikā, rūpniecībā, arī vērtē kompetenču kopumu, kas nepieciešams ostas valdes locekļiem.

Krūmiņa norāda, ka šis ir absolūti necaurspīdīgs process, nepārdomāts un neprofesionāls process. Privātajā sektorā būtu absolūti pašsaprotami definēt, kādām prasībām jāatbilst valdes locekļiem. Vieglāk ielikt politiskos pārstāvjus, nekā meklēt profesionāļus, uzskata Krūmiņa.

Transporta nozares eksperts Tālis Linkaits vērtē, ka iecelšanas kārtība ostu valdēs nav mainījusies gadiem, tas liecina, ka pārvaldības principi lielo uzņēmumu un ostu pārvaldībā saglabājas. Arī Linkaitis norāda, ka problēma politisko personu neieinteresētībā kaut ko mainīt. Viņš min, ka "ostas ir milzīgi līdzekļi, acīmredzot, ne tikai politiķu, bet arī viņu sponsoru intereses". Ir arī objektīvi iemesli: atalgojums ostu valdēs ir būtiski lielāks nekā ministram vai Ministru prezidentam.

"Kamēr politiķi pašo nebūs ieinteresētas kaut ko mainīt sistēmā, nekas arī nemainīsies," atzīst Linkaitis.