Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) sagatavojusi grozījumus Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, kas paredz noteikt visā valstī vienotus ierobežojumus priekšvēlēšanu reklāmai.

Edgars Tavars, VARAM parlamentārais sekretārs, skaidro, ka likumprojekts paredz ieviest vienotus ierobežojumus priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai publiskā telpās vai pretīm publiskās lietošanas telpām. Šo grozījumu izstrādi ministrijai deliģējusi Saeima.

Grozījumi noteic, ka priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai publiskās lietošanas ārtelpās (izkārtnes, stendi, afišas, tāfeles, plakāti, reklāma skatlogos) aizliegts izmantot valsts un pašvaldību iestāžu ēkas, baznīcas un lūgšanu namus, ārstniecības iestāžu ēkas, izglītības iestāžu ēkas, kā arī autoostas, stacijas, pasažieru ostas. Tāpat nedrīkstēs izmantot sabiedrisko transportu, vietējās un valsts nozīmes arhitektūras, pilsētbūvniecības un mākslas pieminekļus.

Iveta Kažoka, "Providus" pētniece priekšvēlēšanu aģitācijas jautājumos, atzīst, ka galvenais mērķis ir panākt, lai visā Latvijā politskie plakāti, ko ikdienā redzam un ielām vai tiltiem, ir vienādi.

"Nepieciešamība visticamāk izauguši no iepriekšējo vēlēšanu kampaņu pieredzes, kad bija "salekšanās" starp Rīgas domi un dažām politiskajām partijām, it sevišķi, "Vienotību", kura uzskatīja, ka Rīgas dome ir apzināti aizliegusi iespēju izvietot politiskos plakātus, kur nav daudz "Saskaņas" vēlētāju. Pārmetums bija tāds, ka ierobežojumi dažādās pašvaldībās noteikti atbilstoši to cilvēku interesēm, kas atrodas pie varas," analizē Kažoka.

Profesors, Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes pasniedzējs Jānis Ikstens bilst, ka šīs iniciatīvas viens no mērķiem varētu būt unifikācija. Tas dotu to, ka reklāmas izvietošana ir mazāk atkarīga no attiecīgās pašvaldības politiskās vadības simpātijām vai antipātijām. Otrs mērķis - vistiešākā veidā politiskā cīņa, it īpaši cīņa par atsevišķām lielpilsētām, kur pašvaldība kontrolē sabiedrisko transportu.