1908. gada 16. septembrī Viljams Durants izveido autobūves uzņēmumu “General Motors”. Kā jau Ziemeļamerikai pieklājas, kompānija iemieso īstu amerikāņu biznesa ētiku – viss ir liels, apjomīgs un jaunās kompānijas daļas saņem ne tikai piesaistītie partneri, bet jau arī iepriekš pārņemtie automašīnu un ratu ražotāji.

 

“General Motors” tāpat kā daudzas citas autobūves kompānijas pašos pirmsākumos tapa uz entuziastu enerģijas rēķina. Kopš tapa skaidrs, ka automobilis ir nākotnes tehnoloģija, visi, kam prātā ātrums vai arī bizness, metās iekšā automašīnu būvniecībā. Tāds piemērs bija arī “General Motors”, jo šī kompānija tapa uz divu citu kompāniju bāzes. Viena no šīm kompānijām bija “McLaughlin Car Company of Canada Limited”, bet otra Viljama Duranta kontrolētā “Buick”. Kamēr Amerikā vēl bija tikai pāris tūkstoši automašīnu, uzņēmēji ražoja zirgu pajūgus jeb vāģus. Vēlāk, kad pievienoja šiem ražojumiem iekšdedzes dzinēju, radās arī pirmās automašīnas. Tieši holdingā iekļautā “Buick” nesa lielāko atpazīstamību, jo “Buick” ir vecākais automašīnu zīmols ASV.

1908.gada 16. septembrī Viljams Durants sasauca “General Motors” dibināšanas sapulci. Otrs lielākais partneris šajā apvienībā bija Čārlzs Stjuarts Mots, kura ratu ražošanas uzņēmums bija iekļauts “Buick” kompānijā vēl pirms automašīnu ēras. Abi vīri lielā mērā noteica uzņēmuma attīstības vīziju. Tā bija strauja, bet tajā pašā laikā, ļoti riskanta.

Tikai gadu pēc izveidošanas “General Motors” iekļāvās vēl daudzas amerikāņu automašīnu kompānijas. Tā Durants holdingam piesaistīja “Oldsmobile”, “Cadillac”, “Elmor”, “Oakland”, “Pontiac” un arī priekšgājēju kompānijai “GMC Truck”. Izskatījās, ka uzņēmēju ambīcijām nav robežu, līdz 1910. gadā, tikai divus gadus pēc “General Motors” izveidošanas, Durants ar partneriem zaudēja savas īpašumtiesības “General Motors”. Viņi bija tik enerģiski attīstījuši zīmolu nu piesaistījuši jaunus ražotājus, ka aizrāvās ar kredītiem. Banku trasts bija aizdevis kompānijai tik lielas summas, ka, bažījoties par partneru spējām šo naudu atmaksāt, pārņēma “General Motors” savā pārziņā.

Šajā brīdī šķiet, ka ambiciozos autobūves giganta plānus sabradāja baņķieri. Tomēr “General Motors” iemieso īstu amerikāņu uzņēmēju garu. Viljams Durants neapjuka. Tā vietā, lai sūdzētos, ka ir izmests no laivas, viņš lika lietā savas zināšanas par autobūves industriju, un nodibināja citu uzņēmumu. Viņš lika pamatus vēl vienai ikoniskai amerikāņu kompānijai “Chevrolet”. Un tieši caur “Chevrolet” Durants atguva savu iepriekšējo īpašumu “General Motors”. Viņš slepus izpirka “General Motors” akcijas un uzsāka vienu no slavenākajiem akcionāru kariem ASV vēsturē. Viņa cīņa par “General Motors” bija bezkompromisa un nežēlīga. Beigās Durants tomēr uzveica savus oponentus un atgriezās kā “General Motors” vadītājs, papildus tam, radot arī tādu zīmolu kā “Chevrolet”.

Protams, “General Motors” smagi skāra Lielā depresija. Tāpat uzņēmumu smagi skāra arī jauno automobiļu tirgus kritums pēc 1918. gada. Tomēr Otrais pasaules karš radīja lielāko iespēju šai kompānijai nopelnīt. Tieši Otrā pasaules kara laikā “General Motors” nostiprinājās ne tikai kā lielākais ASV, bet arī pasaules automašīnu ražotājs. Jau pirms kara pozīcijas ASV bija tik spēcīgas, ka, sākot ar 1931. gadu “General Motors” skaitījās pasaules lielākais automašīnu ražotājs. Tomēr līdz ar Otrā pasaules kara atnesto finanšu šoku, “General Motors” veikli iekļuva jaunos tirgos.

Kopš 1931. gada šis uzņēmums bija lielākais autoražotājs pasaulē 77 gadus pēc kārtas. Ņemot vērā autobūves vēsturi, nevienam nav izdevies šajā rādītājā pārspēt “General Motors”. Tomēr ne velti piesaukta tika īsta amerikāņu biznesa vide un ētika. Kad 2008.gadā sākās lielās finanšu problēmas ASV un pasaules ekonomikā, atkal uz kājnieku mīnas uzkāpa arī “General Motors”. Uzņēmumam draudēja bankrots un nekas cits neatlika, kā ASV valdībai šo kompāniju glābt. Iepludinot tajā vairāk nekā 50 miljardus dolāru, ASV valdība zaudēja astoņus miljardus. Tomēr aprēķināts, ka darba vietu saglabāšana ļāva ASV budžetā nosargāt vairāk nekā 30 miljardu dolāru ieguvumus no nodokļiem. “General Motors” atkal spēj pelnīt un prognozes liecina, nākamo 20 gadu laikā, šī kompānija tikai audzēs savu vērtību.