1908. gada Ziemassvētku priekšvakarā Parīzē tiek atklāts pasaulē pirmais starptautiskais avio šovs. Lidmašīna ir jauna un nezināma lieta, turklāt tā ir ātra un fascinējoša. Interesanti, ka avio šovi laika gaitā ir mainījušies, kļūstot no vairāku dienu ilgām sacensībām, par īsu lidojumu paraugdemonstrējumiem.

 

Kopš brāļu Raitu pirmā lidojuma 1903. gada 17. decembrī bija pagājuši pieci gadi. Parīzes motoršova komiteja nolēma atsevišķi nodalīt izstādes arī lidmašīnām, tāpēc 1908. gadā, īsi pirms Ziemassvētkiem, nolēma, ka jārīko paraugdemonstrējumi.

Avio šovi ir īpaši ar to, ka vienmēr ir pulcējuši jomas entuziastus vienuviet, ļaujot dalīties pieredzē un iespaidoties jauniem atklājumiem. Protams, ka 1908. gada ziema Parīzē nebija labākais laiks, lai liktu gaisā celties lidmašīnām, tāpēc komiteja nolēma, ka lidošana, demonstrācijas un iepazīšanās notiks nākamā gada jūnijā. Pasākums izvērtās par īstu sensāciju, jo to apmeklēja vairāk nekā 100 tūkstoši cilvēku, kamēr izstādītas tika vairāk nekā 300 dažādu izgudrotāju idejas. Pēc pirmā avio šova, nolemts tika sarīkot vēl četrus.

Avio šovi ir izplatīti visā pasaulē. Labākajā situācijā atrodas ASV, jo klimata dēļ var rīkot avio šovus teju visu gadu. Tikmēr Eiropā avio paraugdemonstrējumi parasti notiek no aprīļa līdz oktobrim vai novembrim. Ziemā lidot ir pārāk bīstami, īpaši jau avio šovos, kas tomēr izceļas ar pietiekami biežām avārijām un traģēdijām. Taču vēl viens vērā ņemams apstāklis ir abi pasaules kari, kuri, protams, pārvilka strīpu avio šovu rīkošanai.

Līdz pirmajam pasaules karam avio šovi lielākoties bija sacensības sava veida tāllidošanā. Lidmašīnas un piloti sacentās garos pārlidojumos, kam varēja sekot līdzi arī entuziasti. Toties pēc 1.Pasaules kara, avio šovos sāka parādīties lidotāji asi, tie, kas demonstrēja jaunākos ātruma un manevrēšanas spēju sasniegumus iespējamajiem lidmašīnu pircējiem, kara resoriem.

Parīzes avio šovs ir viens no prestižākajiem pasaulē. Tas arī labi zināms kā Leburžē avio šovs, jo notiek Leburžē lidlaukā. Tas iekaroja diezgan lielu atpazīstamību un kļuva par sīvāko sāncensi Farnboro avio šovam Lielbritānijā. Parīzē izstādītas un ne reizi vien demonstrētas unikālas lidmašīnas. 1971. gadā gaisā pacēlās Airbus A300 pasažieru lidmašīna, kamēr 73.gadā tajā plašākai publikai atrādīja McDonell Douglas DC10 un Lockheed Tristar. Bet 1989. gadā PSRS Parīzē parādīja savu kosmisko atspoļkuģi Buran, ko uz milzīgās muguras nesa An-225 kravas lidmašīna.

Diemžēl, bet avio šovi ir labi zināmi arī ar traģēdijām un avārijām. Lielākoties šovus izmanto arī spiegošanas vajadzībām, lai būtu pēc iespējas tuvāk līdz šim neredzētām lidmašīnām. Tā 1973. gadā traģiski beidzās virsskaņas pasažieru lainera Tu144 demonstrējumi. Konkordes konkurents pēkšņi sastinga, zaudēja vadību un triecās pret zemi. Traģēdijā dzīvību zaudēja ne tikai apkalpes locekļi, bet arī netālu no lidlauka esošā ciematiņa iedzīvotāji. Vēl joprojām nav atbildēts jautājums, vai Tu144 grīstē neietrieca pārāk tuvu esoša Francijas Mirage kara lidmašīna, kas mēģināja uzņemt pēc iespējas labākas spiegu fotogrāfijas.

PSRS vai Krievijas lidotājiem Parīzes avio šovs ir īpašs. Nelāgā ziņā tāpēc, ka 89.gadā avarēja Mig29 iznīcinātājs, kura pilots par laimi paspēja katapultēties. Taču tajā pašā Leburžē šovā, cits PSRS lidotājs Valērijs Pugačovs izpildīja neticamu triku. Viņš ar Su27 lidmašīnu izpildīja tā saukto kobru, kas parādīja kara lidmašīnas izcilo vadāmību, ļoti precīzo dzinēju darbību un plašo uzbrukuma leņķi. Šī figūra ir tik riskanta, ka bez ļoti precīzas tehnikas to izpildīt nevar. Kobras laikā lidotājs vertikāli paceļ lidmašīnu, līdz to praktiski aptur gaisa pretestība. Tad, nolaižot lidmašīnas priekšgalu horizontāli, lidotājs turpina lidojumu.

Vienmēr tā ir bijis, ka avio šovos sanāk raiba publika. Jau no pirmās avio šova plānošanas dienas 1908. gadā bija skaidrs, ka uz starptautiskiem šoviem sabrauks visu valstu pārstāvji. Lidmašīna ir un paliks viena no nozīmīgākajām aizsardzības tehnikas vienībām. Bet paralēli Parīzes avio šovam, populārākie ir arī Farnboro Liebritānijā, MAKS Maskavā, Berlīnes avio šovs vai neskaitāmie paraugdemonstrējumi ASV, kas notiek no viena okeāna krasta līdz otram.