1879.gada 5.decembrī piedzima Klaids Cessna. Šobrīd šis vārds ir sinonīms kvalitatīvai biznesa aviācijai. Cessna, kā jau visi aviācijas celmlauži, sāka pats ar savu pieredzi lidošanā. Viņa lidmašīnas kļuva par kvalitātes zīmi, atnesot pasaules slavu arī konstruktoram.

 

Klaids Cessna ir vīrs, kura vārdā nosauktā firma ražoja civilās nozīmes lidmašīnas. Pati slavenākā ir Cessna 172, kura tiek ražota jau vairākus gadu desmitus. Šī lidmašīna tiek izmantota gan tūristu vizināšanā, gan grūti pieejamu vietu sasniegšanā, gan arī jauno pilotu apmācībās un arī mēreni turīgu bagātnieku vajadzību apmierināšanai. Kā viss, kas saistīts ar aviācijas pirmsākumiem, arī Cessnas panākumi balstīti uz viņa personīgo interesi.

Klaids Cessna piedzima 1879.gada 5.decembrī Aiovā, tomēr pēc pāris gadiem ģimene pārcēlās uz Kanzasu, jo šis štats bija savas ekonomiskās izaugsmes sākumā. Cessnas ģimene saimniekoja savā fermā un ceļoja tur, kur bija iespēja nopelnīt ar jaunām saimniekošanas formām. Klaids Cessna bija izcils mehāniķis, viņam jau bērnībā patika izjaukt un salikt mehānismus, tāpēc nebija pārsteigums, ka viņš aizrāvās ar tehniku. Viņam pat kādu laiku izdevās kļūt par ļoti veiksmīgu automašīnu tirgotāju.

1910.gadā sākās Cessnas aizraušanās ar lidmašīnām. ASV bija uz vispārējā pacēluma, ka ir radusies iespēja lidot. Cessna arī nolēma radīt savu lidaparātu. Rasējumos tas bija ļoti līdzīgs Blerio lidmašīnām. Zināms, ka Cessnas pirmais lidojums bija neveiksmīgs – savu lidmašīnu viņš ietrieca zemē un iztērēja 100 dolāru remontam, kas tajā laikā bija liela nauda. Kopumā Cessna aizvadīja 12 neveiksmīgus lidojumus un 13.reizē dusmās iekliedzās – ja es nepiespiedīšu šo agregātu lidot, es to sadedzināšu un vairs nekad ar lidošanu nenodarbošos. Tomēr dusmas mazināja bauda, ko Cessna ieguva lidojot. Viņš iemācījās apieties ar lidmašīnu tik labi, ka jau varēja lidot vairākus kilometrus no vietas – viņa dzīve uz mūžiem saistījās ar aviāciju.

Cessna ir slavens ar to, ka izveidoja jauna tipa risinājumus lidmašīnas stabilitātes mehānismiem astes daļā. Viņš ar kompanjoniem radīja savu uzņēmumu un sāka arī lidmašīnas ražot. Tomēr pirmā kompānija nebija dzīvotspējīga. Sastrīdējās akcionāri, tad sākās pasaules karš, un ASV valdība aizliedza jebkādus izklaides lidojumus. Cessna atgriezās ģimenes fermā, kurā laikam tomēr atrada pielietojumu arī savām lidmašīnām.

1927.gadā Cessna atkal atgriezās lidmašīnu ražošanā. Viņam bija vairākas idejas, kā padarīt savas lidmašīnas par labākām. Viņš arī radīja vienu no pirmajiem hidroplāniem. Cessnas uzņēmums ieguva atsevišķus pasūtījumus no ASV un arī Kanādas armijas. Tā izdevās iegūt vērtīgu pieredzi un kapitālu. Tomēr pats konstruktors atkāpās no firmas vadības pēc sava drauga nāves vienā no viņa sporta lidmašīnām. Lielās depresijas laikā Cessna darbību atkal pārtrauca. Vēlāk, pirms Otrā pasaules kara, uzņēmuma vadību pārņēma Cessnas radinieki. Viņi apmierināja valsts militāro pieprasījumu, lai atgrieztos pasažieru aviācijā uzreiz pēc kara. Cessna pirmais sāka ražot nelielas, bet ļoti uzticamas pasažieru lidmašīnas. Savu izmēru dēļ tās drīzāk bija pielīdzināmas privātām lidmašīnām. Un Cessna iekaroja savu vietu aviobūvē. 1956.gadā pirmo reizi Cessna parādīja savu lidmašīnu ar 172.numuru. Tā ir leģendārā Cessna, kas redzama visās piedzīvojumu filmās, ar kuru Matiass Rusts nolaidās 1987.gadā Sarkanajā laukumā un ar kuru daudzi ir lidojuši izklaides pasākumos. „Cessna 172” ir lidmašīna, kura ierindojas rekordistu skaitā. Tā kopumā saražota vairāku desmitu tūkstošu eksemplāros, bet moderno ēru uzņēmums izmantoja, lai radītu luksusa klases reaktīvās biznesa lidmašīnas.