Klimata jomā šis gads bijis gana grūts un izaicinājumiem piepildīts, taču pārsteigumiem bagāts ir bijis šis gads fizikā, kosmosa izpētē un tehnoloģijās. Gravitācijas viļņi burtiski satricināja zinātnes pasauli šogad, taču Nobela prēmiju ieguva neparasti materiāli un to matemātiskā izpēte. Astronomijas un kosmosa izpētes entuziastus aizrāva iespēja tuvāk izzināt skaisto gāzu milzi Jupiteru un noskaidrot, kā pēc gada, kas aizvadīts kosmosā, jūtās astronauts Skots Kellijs, bet tehnoloģiju jomā valdījis karuselis, sākot ar sprāgstošām litija baterijām telefonos, beidzot ar pašbraucošiem auto un saules paneļu pilsētām. Aizvadītais gads kosmosa izpētē, tehnoloģijās un fizikā, raidījumā Zināmais nezināmajā analizē fiziķis Mārcis Auziņš, tehnoloģiju eksperts Kristaps Skutelis un "StarSpace" observatorijas saimniece Anna Gintere.

Atklājumi medicīnā 2016. gadā

Zinātnes pasaulē visiem uz mēles šogad bija CRISPR gēnu rediģēšanas metode, kā arī pagājušajā gadā aizsāktās sarunas un pētījumi ģenētisko slimību riska mazināšanā, mākslīgajā apaugļošanā izmantojot divas olšūnas. Nobela prēmiju šogad ieguva jau 20. gadsimta vidū atklātais autofāgijas mehānisms, kas rāda, kā mūsu šūnas atbrīvojas no atkritumvielām. Bet kādu īpašu šī gada veikumu medicīnā stāsta Rīgas Stradiņa universitātes Onkoloģijas institūta direktors, profesors Edvīns Miklaševičs.

Smagas ģenētiskas saslimšanas, kas līdz šim nav ārstējamas, iespējams, nākotnē dos cerību izveseļoties cilvēkiem, kas sirgst ar Dišēna muskuļu sindromu vai cistisko fibrozi. To šogad ir pierādījuši atklājumi medicīnas zinātnē.