Kāda būtu pasaules kārtība, ja cilvēce radītu mūžīgo dzinēju - tādu, kam nav nepieciešama degviela un lielas tvertnes tās uzglabāšanai? Kā būtu, ja pašreizējos pārvietošanās līdzekļus aizstātu tādi, kuriem nav nepieciešama degviela, lai tie darbotos, un kā būtu, ja tie spētu arī  doties kosmosā? Ja cilvēku rīcībā būtu mūžīgais dzinējs, mēs  itin viegli varētu sasniegt arī šobrīd nesasniedzamus galamērķus. Vai tā pagaidām ir zinātniskā fantastika vai tomēr elektromagnētiskā dzinēja “EmDrive” ideja ir pavisam reāla? Kādā veidā šāds dzinējs mainītu fizikas likumus un cik tālu esam līdz tāda realizēšanai dzīvē, raidījumā Zināmais nezināmajā stāsta informācijas tehnoloģiju speciālists astronomijas entuziasts Raitis Misa un fiziķis Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultātes zinātniskais asistents Antons Baronovs.

Raitis Misa uzskata, ka “EmDrive” ideja nav zinātniskā realitāte, jo tikai neliela daļa fiziķu ir pārliecināti, ka tas darbojas, citi par to šaubās. "Teorētiskā bāze ir ārpus tā, kas šobrīd apzināta," uzskata Misa.

Skeptisko fiziķu flangam pieder arī Antons Baronovs, kurš atzīst, ka pēc iepazīšanās ar publikāciju par dzinēja iecere, neredz kā būtu iespējams dabūt dzinēju.

MIsa bilst, ka NASA salīdzinoši nelielas struktūrvienības pārstāvis norādījis, ka tiem, kas saka, ka tas darbojas, būtu laiks parādīt reālus rezultātus, kā tas darbojas.

 

Populārākie auto 20. gadsimtā vēsturē

Cilvēku dzīve bez automašīnām ir grūti iedomājama. Tās atvieglo mūsu ikdienu jau vairāk nekā gadsimtu, bet kādi auto aizvadītajā gadsimtā iekarojuši cilvēku sirdis, stāsta Rīgas Motormuzeja ekspozīcijas vadītājs Linards Zandovskis.

Ekskursiju muzejā Zināmais nezināmajā sāk, iepazīstot auto, kas pārdots vairāk nekā 16 miljonu eksemplāru. Tas ir „Ford Model T”, ko Linards Zandovskis dēvē par pasaules autobūves stūrakmeni, jo tas ir auto, kas nolika uz riteņiem ne tikai visu Ameriku, bet visu pasauli. Šo automobili „Ford Motor Company" ražoja no 1908. līdz 1927. gadam – galvenais mērķis bija radīt auto, kuru var atļauties ikviens cilvēks.

„Ford Model T” ir ar manuālo pārnesumu kārbu tāpat kā mūsdienu auto, tam ir trīs pedāļi, taču to funkcijas stipri atšķirās: kreisais pedālis ir pirmais un otrais ātrums, vidējais pedālis - atpakaļgaita, bet labais - bremzes pedālis. Gāzes pedāļa nav, tam paredzēta svira uz stūres. Šī iemesla dēļ Latvijā 20. – 30. gados autovadītājiem bija jākārto īpašas autovadītāju atļaujas tieši „Ford“ autombiļu vadīšanai.

 

Pasaulē pirmais lidojošais motocikls

Krievijas dronu jaunuzņēmums “Hover-surf” ir laidis klajā prototipu lidojošam motociklam, ko braucējs var vadīt pats. “Skorpions 3” ir ar elektrību darbināms lidojošais motocikls, kas spēj pacelt un noturēt gaisā ne tikai pats sevi, bet arī braucēju. Tas apvieno tradicionālo motocikla dizainu ar dronu tehnoloģijām, ļaujot  ne tikai profesionāļiem, bet arī amatieriem viegli kontrolēt un vadīt braucamrīku. Te gan jāpiebilst, ka izmantojot patentētu programmatūru, uzņēmums spēj ierobežot lidojošā motocikla ātrumu un svārstības, lai nodrošinātu braucēja drošību.

 

Braucamrīka vizuālais izskats ir radīts, iedvesmojoties no smagas slodzes motocikliem, kādus parasti izmanto ekstrēmajos sporta veidos. Atšķirībā no parastajiem motocikliem, “Skorpions 3” spēj lidināties pa gaisu, mainot augstumu un virzienu. Šāda veida drons, uz kura var braukt cilvēks, ir pirmais, kurš ir izturējis pārbaudes, tomēr “Skorpions 3” nav vienīgais lidojošais braucamrīks, kas līdz šim uzbūvēts.

Dubaijā tuvāko mēnešu laikā ir plānots ieviest autovadāmus lidojošus taksometrus, un nākamā pusgada laikā padarīt tos par vienu no oficiālajiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem.

Arī ASV militārie spēki ir izveidojuši lidojoša motocikla prototipu, kas var palīdzēt piegādāt krājumus kareivjiem kaujas laukā. Savukārt uzņēmumam “Aerofox” jau ir izgatavots zemā augstumā lidojošs braucamrīks “Aero-X”, kam ir visas iespējas, lai to izmantotu gan brīvā laika aktivitātēs, gan glābšanas misijās.

Uzņēmums “Hoversurf” vēlas pielāgot “Skorpionu 3” ekstrēmajiem sporta veidiem, bet bažas par to, ka tas varētu neizdoties rada šī gaisa transportlīdzekļa atklātās propellera lāpstiņas. Tomēr speciālisti atzīst, ka ar papildus uzlabojumiem, šis uzņēmums drīz vien varētu sasniegt savus mērķus.

Vairāk par lidojošo motociklu var lasīt interneta vietnē sciencealert.com.