Raidījumā Zināmais nezināmajā vispirms būs Zanes Lāces reportāža no Daugavpils universitātes, kas sevi vienmēr ir pozicionējusi kā zaļi domājošu augstskolu, ko pierāda, ekspluatējot elektromobiļus un ikdienā veicinot siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu gan blīvi apdzīvotajā pilsētā, gan dabas parkā "Silene", kur atrodas studiju un pētniecības centrs "Ilgas". Ar elektromobiļiem, kurus izmanto Daugavpils Universitātes  darbinieki, iepazīstināja šīs universitātes Sistemātiskās Bioloģijas institūta vadošais pētnieks Uldis Valainis.

Savukārt studijā šo tēmu par zaļo dzīvi kopā ar elektromobiļiem un šīs tendences attīstību nākotnē iztirzāsim kopā ar RTU Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta vadītāju profesori Dagniju Blumbergu un RTU Industriālās elektronikas un elektrotehnoloģiju institūta pētnieku Kristapu Vītolu. Iespējams, elektroauto pat pie elektrības sadārdzināšanās, izmaksās lētāk nekā ar degvielu darbināmie auto. Kas pētniekiem liek izdarīt šādus secinājumus?

Saules paneļi uz ceļa asfalta vietā

Pirms kāda laika internetu pāršalca ziņa:  amerikāņu pāris inženieri Džūlija un Skots Brušavi ierosinājuši ierasto asfalta ceļa segumu nomainīt ar īpašiem saules paneļiem. «Solar Roadways» projekta ideja balstās uz to, ka milzīgi, izturīgi saules paneļi klātu braucamo virsmu, uzkrātu saules starojumu un novadīto to uz elektrotīklu. Turklāt jaunā tipa segumā ir iestrādātas arī LED spuldzītes, kuras ar datora palīdzību var izgaismot tā, lai informētu vadītāju par visdažādākajām situācijām uz ceļa. Aprēķināts, ka, aizvietojot visus ASV ceļus un stāvlaukumus ar tā saucamajiem «saules ceļiem», gada laikā būtu iespējams saražot trīs reizes vairāk enerģijas, nekā valsts vidēji patērē. Projekta autori norāda, ka paneļu ceļa segums ne tikai uzkrās saules enerģiju, bet arī novadīs uzkrāto enerģiju uz iedzīvotāju mājokļiem.  Nav ilgi jādomā, lai saprastu, ka šāds ceļu būves projekts varētu likvidēt problēmu gūzmu, kas skar gan enerģijas iegūšanu, patēriņu un ogļskābās gāzes uzkrāšanos atmosfērā. Aprēķini liecina, ka šāds saules paneļu ceļu projekts ļautu samazināt CO2 izmešus par 75%.

Brušavu  pārim jau ir izdevies atrast strukturētā stikla formulu, kas ļauj izgatavot materiālu, kurš būs tik izturīgs, lai pa to varētu braukt arī kravas automobiļi, gan arī nodrošinās pietiekami drošu saķeri mašīnu riepām. Ja nodilumizturīgie saules bateriju paneļi  lieliski darbosies uz autoceļiem, tas nozīmē, ka ceļu tīklu būs izdevies pārvērst par milzīgām saules baterijām, kas ražos ļoti lētu elektroenerģiju.  Turklāt šādi ceļi ļautu neierobežoti izmantot elektromobiļus, vairs nedomājot par to uzlādi.