Nav tādas statistikas, cik cilvēku, sportojot mājās, ir kaitējuši savai veselībai. Nav arī zināms, cik iesaistījušies kādā no svara zaudēšanas programmām, kas nepārtraukti tiek reklamētas interneta vidē. Tomēr teju katrs, visticamāk, pazīst kādu, kurš pazīst kādu, kurš pabijis kādā slēgtā tievēšanas grupā.

Internetā popularitāti iemantojuši dažādi uztura izaicinājumi un tievēšanas programmas, kas visbiežāk īsā laikā un bez lielas piepūles piedāvā tikt vaļā no liekā svara. Un cilvēki ir gatavi maksāt naudu, lai tiktu uzņemti kādā slēgtā tievētāju grupā vai arī saņemtu it kā tieši viņiem radītas ēdienkartes.

“Kas mani visvairāk satrauc, ka tur cilvēki ir vērsti uz naudas pelnīšanu, viņi principā nenes nekādu atbildību, neviens viņus nekontrolē,” saka sporta zinātnes doktore Ieva Zvīgule.

Raidījums Atvērtie faili šovasar ielūkojās trīs internetā pamanītās tievēšanas programmās. Cik kvalificēti izrādījās padomdevēji un cik pamatoti - paši padomi?

Stokholmas diēta

“Šodien ir trešā Stokholmas diētas diena, jūtos ļoti labi, šorīt man bija paredzēts smūtijs, taču tā kā es iešu tūlīt trenēties, tad…”

Dziedātāja Liene Greifāne skatītājus video rullītī uzrunā, sēžot pie brokastu galda. Zīmola StockholmDiet.com, turpmāk Stokholmas diētas, mājaslapā rakstīts, ka katram klientam tiek personīgi izstrādāts notievēšanas plāns, tādā veidā svars zūd veselīgi – bez fiziskiem treniņiem, medikamentiem un badošanās. Izcelts teikums: “Zaudē svaru 7 dienās!”

“Tas tāds mārketinga triks, jo skaidrs, ka neviens normāls cilvēks veselīgi savu svaru nevar samazināt 7 dienu laikā,” saka sertificēta uztura speciāliste, Rīgas Stradiņa universitātes docētāja Eva Kataja, kura sekos līdzi mūsu eksperimentam.

Kāds būtu optimālais laiks? Tas gan atkarīgs no katra individuāli.

Lāsmai ir 34 gadi, svars 122 kilogrami. Viņa piekrīt izmēģināt vienu no populārākajiem piedāvājumiem interneta telpā – Stokholmas diētu. Programma aprēķina Lāsmas medicīniski ideālo svaru: 64 kg, ar piebildi, ka līdzīga vecuma vīrieši uzskata, ka viņa vislabāk izskatītos, ja svērtu 85. Kad mērķa svars izvēlēts, parādās trīs sieviešu tievēšanas sasniegumi, viņu vidū arī aktrise Evija Skulte, un Lāsmai jāatbild uz iedvesmojošiem jautājumiem, piemēram, kā tu varētu nosvinēt savus 37 nomestos kg?

Lāsma diētu ievēros divas nedēļas. Reģistrējoties, uzreiz jāsamaksā 9 eiro 95 centi par pirmo nedēļu.

Stokholmas diētas piedāvātāju vārdā ar žurnālistiem komunicē zīmola sabiedrisko attiecību vadītāja Sandra Gantimurova. Viņa uz jautājumiem piedāvā atbildēt tikai rakstiski. Atbildēs norādīts, ka kaloriju ierobežošana īstermiņā nenodara kaitējumu veselam cilvēkam, tas esot zinātniski pierādīts fakts. Šāda tievēšana ar tai sekojošiem uztura plāniem, kuros kaloriju daudzums katrā līmenī tiek palielināts, palīdzot ilgtermiņā uzlabot veselību. Savukārt atbildot uz jautājumu par ēdienreižu vienveidīgumu, norādīts, ka piedāvājumu var mainīt biežāk nekā reizi desmit dienās, ja klients vēlas.

“MonacoFit” programma

Citā reklāmas video tievētgribētājus uzrunā fitnesa modele Paula Freimane, viņa aicina pieteikties “MonacoFit” programmai.

Vīrietim, kurš piekrīt izmēģināt “MonacoFit” piedāvājumu, ir 35 gadi, svars: 95 kg. Bezmaksas tests aprēķina, ka medicīniski ideālais svars būtu 75 kg. Tiek noformēts maksājums par individuālo piedāvājumu, arī šeit - 9 eiro, 95 centi.

“MonacoFit” vārdā ar žurnālistiem komunicē Anna Paula Auziņa, arī – tikai rakstveidā. MonacoFit.com notievēšanas programmas pamatā esot Paulas Freimanes, citēju, “personīgie sasniegumi, iegūtās zināšanas un pieredze Monako ar prasīgiem klientiem”. Programmu Paula esot izstrādājusi kopā ar diplomētiem un sertificētiem speciālistiem. Kādiem? Pēc uzņēmuma vārdiem, tā esot aizsargājama informācija.

Izaicinājums ar Vendiju

Vietnē “tievēšana online” gozējas 4 nedēļu uztura izaicinājums ar Vendiju. Tas ir trešais eksperiments, kuram ļaujamies. Vendija kopā ar dalībniecēm gatava uzsākt cīņu par formas atgūšanu pēc dzemdībām. “Ja arī tu esi barojoša māmiņa, šis izaicinājums tev būs liels atbalsts,” teikts piedāvājumā. Viņa sola arī plašu klāstu ar efektīvām video treniņu programmām.

Vendijas tievēšanas izaicinājums noris slēgtā Facebook grupā, tas maksā 30 eiro pirmajam mēnesim. Vispirms jāizpilda 49 jautājumu tests, lai uzzinātu savu vielmaiņas tipu un attiecīgi ievērotu tam atbilstošu uzturvielu – olbaltumvielu, tauku, ogļhidrātu – proporciju.

Vendija Karalkina ar Latvijas Radio tikties piekrīt uzreiz – sporta klubā, kur viņa vada arī mini grupu nodarbības.

Vendijas vārds nav ne ārstniecības personu, ne sporta speciālistu datu bāzē. Viņa absolvējusi policijas akadēmiju, studējusi psiholoģiju, sociālo pedagoģiju un reliģijas zinātni. Izgājusi C kategorijas trenera kursus, taču nav nokārtojusi sertifikāciju. Regulāri papildinot zināšanas uzturā, apmeklējot dažādus seminārus. Arī vielmaiņas tipa testu aizguvusi no kvalifikācijas celšanas kursiem.