Eiropā kopš pagājušā gada samazinājušās aviobiļešu cenas, bet lidojumu skaits pieaug. Par to liecina Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācijas jaunākais pārskats par kontinenta aviācijas nozares attīstību. Eiropā ik dienu tiek veikti tūkstošiem reisu, bet konkurence gaisa pārvadājumos ir skarba. Virkne aviokompāniju bankrotējušas.

Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācijas jeb EUROCONTROL jaunākie dati liecina, ka šī gada februārī salīdzinot ar gadu iepriekš aviokompāniju veikto lidojumu skaits Eiropā palielinājies par 2,9% salīdzinājumā. Latvijas “Civilās aviācijas aģentūras” pārstāvis Aivis Vincevs norāda, ka tas apliecina, ka aviācijas nozare attīstās, un tas atspoguļojas arī uz biļešu cenām.

Īpaši strauji lidojumu skaits pieaudzis zemo cenu aviokompāniju segmentā – par gandrīz pieciem procentiem (4,9%). Visvairāk lidojumu Eiropā veic īru “Ryanair” – vidēji tie nedaudz vairāk kā 1800 lidojumi dienā, kas ir par 8,1% procentu vairāk nekā pērn.

Tālāk seko “Lufthansa”, “esayJet”, “Turkish Arilines” un SAS. Aviobiļešu cenu kritumu par vidēji vairāk nekā trīs procentiem Vincevs skaidro ar konkurenci.

Eiropā cīņa par izdzīvošanu aviopārvadājumu sektorā ir sīva. Pērn bankrotēja aptuveni desmit zemo cenu aviokompānijas, kā beļģu “VLM Airlines”, Kipras “Cobalt Air”, arī Latvijā bāzētā zemo cenu aviokompānija “Primera Air”. Martā pēkšņi bankrotēja Islandes “WOW Air”, daudziem pasažieriem paliekot iestrēgušiem lidostās. Februārī – Berlīnē bāzētā aviokompānija “Germania”. Vairākas citas knapi izvairījušas no sabrukuma. Spiedienu izjūta arī zemo cenu industrijas līderis “Ryanair”, pirmo reizi kopš 2014.gada strādājot ar zaudējumiem.

Spiedienu pastiprina atkal pieaugošās naftas cenas, arī eiro vērtības kritums pret ASV dolāru. Lai aviokompānija būtu veiksmīga, tai jābūt arī ļoti efektīvai.

Kas attiecas uz Latviju, tā nav izņēmums kopējā Eiropas aviācijas nozarē un arī uzrāda gana strauju izaugsmi.

„Lidostā Rīga pagājušajā gadā bija apkalpots par 16% vairāk pasažieru nekā iepriekšējos gados.

Savukārt mūsu lielākā aviokompānija “AirBaltic” šī gada februāri salīdzinājuma ar pagājušā gada februāri arī apkalpojusi par 14% vairāk pasažieru. Tas liecina, ka arī Latvijas aviācijas nozare palielinās.

Palielinās arī to lidojumu skaits, ko vada „Latvijas gaisa satiksme”,” norāda Vincevs.

Eiropā avionozare ar bažām vēro arī kā turpinās attīstīties Lielbritānijas izstāšanās process. 10.aprīlī Eiropas Savienības līderi lemj vai pagarināt breksita sarunas, lai novērstu haotisku izstāšanos bez vienošanās jau šo piektdien (12.aprīlī). Britu zemo cenu avikompānija “easyJet” paziņojusi, ka biļešu pārdošanas rādītāji uz nākamajiem sešiem mēnešiem ir negaidīti vāji, kas daļēji skaidrojams ar breksita neskaidrību.

Lai mazinātu iespējamās bezvienošanās izstāšanās sekas, Eiropas Savienība vienojusies par ārkārtas pasākumiem gan ceļu, gan dzelzceļa, gan avio transporta jomā. Līdzīgu soļus spērusi arī britu valdība.

Starp Apvienoto Karalisti un Eiropas Savienībā gadā lido aptuveni 160 miljoni pasažieru, un Londonas lidostas ir vienas no noslogotākajām Eiropā.

Sižets tapis sadarbībā ar Latvijas Banku.