Vidējā elektroenerģijas cena pērn bija 2,6 reizes augstāka nekā 2020. gadā, lielāko pieaugumu sasniedzot pagājušā gada decembrī. Tik liels elektroenerģijas cenu kāpums vēl nav bijis – tā situāciju tirgū raksturo elektroenerģijas tirgotāji. Viņi vērtē, ka šobrīd parādnieku skaits ir nedaudz palielinājies, bet situācija nav kritiska. Kā valdības šobrīd piedāvātie atbalsta veidi ietekmēs mājsaimniecību un uzņēmumu spēju norēķināties par elektroenerģiju un kādu palīdzību saviem klientiem piedāvā paši elektroenerģijas ražotāji un tirgotāji?

Joprojām lielākais elektroenerģijas ražotājs un tirgotājs Latvijā ir "Latvenergo", kas elektrību tirgo ar zīmolu Elektrum – viņi apkalpo 80% mājsaimniecību un 80% uzņēmumu. Latvenergo pārdošanas direktors Uldis Mucenieks stāsta, ka decembrī lielākais cenu pieaugums bija tiem klientiem, kas elektrību pirka par biržas cenu.

Elektrību tirgo arī uzņēmums "Baltcom", kas saviem klientiem to pārdod vienlaikus ar internetu un televīziju. Uzņēmuma pārdošanas direktors Konstantīns Borovikovs stāsta, ka uzņēmums elektrību tirgo gandrīz 5000 mājsaimniecībām un cenas palielinātas jau divas reizes.

Arī valdība nolēma piešķirt 250 miljonus eiro energoresursu cenu kāpuma kompensācijai, līdz aprīļa beigām samazinot daļu no papildus maksām par elektrību. Konstantīns Borovikovs no "Baltcom" vērtē, ka šis lēmums rēķinus samazinās, bet cenu pieaugumu nekompensēs.

"Enefit" valdes loceklis Mārtiņš Vancāns stāsta, ka uzņēmums apkalpo 45 000 mājsaimniecību un 2,5 tūkstošus uzņēmumu Latvijā un šobrīd ar rēķinu maksāšanu lielu problēmu nav. Tā kā uzņēmums pieder lielam igauņu uzņēmumam "Eesti Energia", kas tirgo elektrību sešās valstīs un kura apgrozījums ir vairāk nekā miljards eiro, pieņemts lēmums tiem klientiem, kam līgumi noslēgti uz diviem gadiem par fiksētu cenu, un tādi ir 80%, līdz termiņa beigām elektrības cenu nepalielināt.

Mārtiņš Vancāns stāsta, ka šobrīd vērojama liela klientu interese par saules baterijām.

Lai gan elektroenerģijas tirgus mājsaimniecībām tika atvērts 2015. gadā, patērētājiem ar lielu enerģijas patēriņu jau 2007. gadā, būtiskas izmaiņas tirgū nav notikušas. Tieši uzņēmumu pieņemtie lēmumi krīzes brīžos patērētājiem ļauj izšķirties par labu vienam vai otram elektroenerģijas tirgotājam.