Šī gada deviņos mēnešos ostu apgrozījums palielinājies par 16%. Krievijas karš Ukrainā ostu darbu ietekmē divējādi - kravu skaits no Krievijas un Baltkrievijas samazinās, arī sankciju dēļ, bet rodas jauni tirgi, piemēram, Kazahstāna un Uzbekistāna. Ostās palielinās konteinerkravu skaits, Rīgas ostā ienākušas ogļu kravas, Liepājā – jēlcukurs un soja un turpinās regulāra prāmju satiksme uz Vāciju. Nākotni ostu pārstāvji vērtē piesardzīgi, jo pasaules ekonomikā saglabājas nenoteiktība.

 

Latvijas ostās samazinās tradicionālo kravu segments - naftas produkti un ogles, lauksaimniecības produkcija un koksnes materiāli, kas galvenokārt nāca no Krievijas un Baltkrievijas. Šo kravu skaits samazinās arī sankciju dēļ, bet Satiksmes ministrijas eksperts Andris Maldups stāsta, ka gan Rīgas, gan Liepājas, gan Ventspils ostās šogad apgrozījums audzis.

Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš stāsta, ka Krievijas kara Ukrainā dēļ mainās situācija pasaules tirgū un loģistikas ķēdes, tāpēc arī Rīgas ostā šogad ienāca gan daudz vairāk konteinerkravas, gan akmeņogļu kravas.

 

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis vērtē, ka gads nav bijis viegls, bet jau oktobrī izdevies palielināt esošo apgrozījumu līdz 6 miljoniem tonnu kravu. Regulāri, sešas reizes nedēļā, kursē prāmis no Liepājas uz Vāciju, Trāvemindi, bet puse no visām kravām ir vietējās kravas.

Ar vēlmi saglabāt esošo kravu apgrozījumu ostās, tomēr piesardzīgi nākotni vērtē gan Uldis Hmieļevskis no Liepājas SEZ, gan Ansis Zeltiņš no Rīgas brīvostas.

Savukārt, Satiksmes ministrija turpina sarunas par sadarbību tranzīta jomā ar Centrālāzijas valstīm Kazahstānu un Uzbekistānu, arī Ķīnu, Skandināvijas un Rietumeiropas valstīm.