Daudzi Latvijas uzņēmumi veiksmīgi izmantojuši pandēmijas laiku, lai izstrādātu jaunus, inovatīvus produktus un paplašinātu eksporta ģeogrāfiju. Par to liecina ikgadējais konkurss „Eksporta un inovācijas balva”, kam šogad bija pieteicies rekordliels uzņēmumu skaits – 133. Par eksportspējīgāko uzņēmumu kļuva audio risinājumu uzņēmums “Sonarworks”, kas gada laikā eksporta apjomu palielinājis par 40%. Bet speciālbalvu “Eksporta čempions” saņēma uzņēmums “Karavela”, kas savu produkciju eksportē uz 46 valstīm un gada laikā eksporta apjomu palielinājis par 28%, kā arī attīstījis inovatīvu produktu līniju vegānos konservus. Tie ir tikai divi piemēri.

Konkursu „Eksporta un inovācijas balva” rīko Latvijas investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) kopā ar sadarbības partneriem. Nominācijā "Uz zināšanām balstīta inovācija" visaugstāko novērtējumu šogad saņēma uzņēmums "Lightspace technologies", kurš izstrādājis unikālas papildinātās realitātes brilles, ko varēs izmantot gan digitālajā ķirurģijā, gan montāžas procesos ražošanā. Uzņēmuma vadītāja Madara Kalniņa-Kalnmale stāsta – lai gan šobrīd izstrādāti prototipi un pats produkts tirgū būs pieejams nākamā gada aprīlī, interese par to ir  liela.

Uzņēmums „Peruza” Latvijā strādā 30 gadus. Šajā laikā no ražošanas iekārtu un līniju ražotāja zivju pārstrādei tas kļuvis par  uzņēmumu ar lielāko konstruktoru biroju Baltijā un jau piecus gadus izstrādā robotizētas un automatizētas ražošanas iekārtas un līnijas dažādām nozarēm, stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Roberts Dlohi.

Konkursa „Eksporta un inovācijas balva” žūrijā vairāk nekā 10 gadus darbojas Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska. Viņa vērtē, ka uzņēmumi, kas piesakās konkursam, protams ir ambiciozāki un uzņēmīgāki un uzteic gan Latvijas uzņēmēju spēju rast jaunus risinājumus ražošanas un pārdošanas procesiem, gan spēju tikt galā ar pandēmijas izaicinājumiem.

Latvijas eksportētāju asociācija veido „Eksporta barometru”, kurā vērtē eksporta pienesumu tautsaimniecībā. Viņi prognozē, ka Latvijas eksportējošo uzņēmumu izaugsme turpināsies arī nākošajos gados un valsts mērķis līdz 2027. gadam kāpināt eksporta apjomu līdz 27 miljardiem eiro, ir sasniedzams.