Covid-19 pandēmija ietekmējusi un vismaz daļēji mainījusi vairākas nozares. Viena no tām ir mākslas darbu tirdzniecība. Pērn mākslas darbu tirgus pandēmijas dēļ sarucis par vairāk nekā 20%, pārdošanas apjomi krituši. Tikmēr uzplaukumu piedzīvojusi mākslas darbu tirdzniecība internetā, no kuras gūtie ienākumi gan nav spējuši atsvērt negatīvo ietekmi. Eksperti, līdzīgi kā citām nozarēm, arī makslas darbu tirgū ātru atgriešanos normālā situācijā nesola.

“Art Basel” un kompānijas UBS Art Market kopīgi veiktajā ikgadējā globālajā mākslas tirgus analīzē secināts, ka 2020.gadā pasaules mākslas darbu un antikvāro priekšmetu pārdošanas apjomi samazinājās par 22%, salīdzinājumā ar 2019.gadu. Vairāk nekā 350 lappušu garais ziņojums ir līdz šim visaptverošākā analīze par koronavīrusa pandēmijas ietekmi uz starptautisko mākslas darbu tirdzniecību. Dīleru un izsoļu namu kopējais pārdošanas apjoms sasniedza 50,1 miljardu ASV dolāru. Tas ir zemākais līmenis kopš 2009.gada finanšu krīzes, tomēr pērn nav klājies tik smagi kā finanšu krīzes laikā. Salīdzinājumam, visu laiku augstākais līmenis tika sasniegts 2014.gadā, kad pārdošanas apjomi sasniedza 68 miljardus ASV dolāru. Mākslas gadatirgu atlikšana un galeriju slēgšana radīja situāciju, kurā mākslas dīleru pārdošanas apjomi 2020.gadā kopumā samazinājās par 20% sasniedzot 29 miljardus ASV dolāru. Savukārt tirdzniecība publiskajās izsolēs, no kurām daudzas notika tikai tiešsaistes formātos, saruka par 30% - sasniedzot 17,6 miljardus ASV dolāru. Turpretim labāk klājās privātajos darījumos izsoļu namos. Šeit apjoms pieauga par 36%, sasniedzot 3 miljardus ASV dolāru.

Ekonomiste un ziņojuma autore Klēra Makendrjū: “2020.gads ir bijis ļoti interesants gads mākslas tirgū un izaicinošs tiem uzņēmumiem, kas tajā darbojās. Nedomāju, ka pārdošanas apjomu samazināšanās kādam bija pārsteigums un tas bija nenovēršami, ņemot vērā uzņēmumu aizvēršanos, pasākumu atcelšanu, nespēju ceļot un doties uz pasākumiem. Domāju, ka mākslas tirgū kritums bija nedaudz lielāks nekā citos mazumtirdzniecības nozarēs. Bet esmu pārliecināta, ka šādās krīzēs tas vienmēr būs ievainojams, jo tas ir kļuvis ļoti atkarīgs no pasākumiem un ceļošanas. Patiesībā biju pārsteigta, cik labi uzņēmumi spēja pārciest gadu un pavērst šo situāciju par labu. Piemēram, laikmetīgās mākslas galeriju pārdošanas apjomi 2020. gada vidū bija kritušies par 30%, bet tās vēlāk spēja veiksmīgi pievērsties pārdošanai tiešsaistē.”

Makendrjū pieļāva, ka viens no iemesliem, kādēļ izdevies pagājušo gadu pārdzīvot bez smagas recesijas tirgū, bijis tas, ka pandēmijas laikā pretēji finanšu krīzes laikam, pieaugusi turīgo cilvēku bagātība.