Divi pandēmijas gadi kultūras jomā strādājošajām iestādēm bijuši smagi un daudzi šo finanšu gadu prognozē noslēgt pieticīgi vai ar zaudējumiem. Arī nākotnes prognozes par to, kad un kādā apjomā atkal drīkstēs atsākt darbu dara bažīgu. Turklāt kultūras patērētāju paradumi pandēmijas laikā ievērojami mainījušies, kas neļauj iestādēm prognozē biļešu pārdošanas apjomu.

Bez valsts atbalsta lielākā daļa kultūras jomā strādājošās iestādes pandēmijas laiku nevarētu pārdzīvot, atzīst Latvijas Radio aptaujātie nozares pārstāvji. Tie nenoliedz, ka zaudējumi šogad būs, jo ierobežojumu dēļ strādāts ir maz vai pat nemaz, atzīst Ģertrūdes ielas teātra producente Maija Pavlova.

Analizējot šo finanšu gadu Pavlova lēš, ka Ģertrūdes ielas teātrim viss būs labi, jo šogad bijis dāsns projektu finansējums, kuru teātris piesaistījis. Tomēr tā ir tikai formālā daļa, jo teātrim kā biedrībai divus gadus praktiski nav bijuši ieņēmumi – nedz no biļešu tirdzniecības, nedz telpu nomas citiem pasākumiem. Tie pirms pandēmijas veidoja apmēram 50% no kopējā budžeta, bet šogad zem 10%.

Bažas par nākotni saistībā ar apmeklētāju pieplūdumu, ir arī Mūzikas nama „Daile” vadītājai Andai Zadovskai. Viņa atklāj, ka šī gada pirmajā pusgadā uzņēmuma apgrozījums kritās par 95%, bet līdz ko bija atļauts strādāt, uzņēmums to arī pilnasinīgi darīja.

Ar nākamā gada pieprasījuma prognozēm Zadovska ir piesardzīga, sakot, ka kultūras nozare normālās sliedēs varētu ieiet tikai nākamā gada rudenī un pauž cerību, ka apmeklētāji pandēmijas laika paradumu iezīmes, kas iet roku rokā ar piesardzību, aizmirsīs.

Vidzemes koncertzāles „Cēsis” mākslinieciskā vadītāja Inese Zagorska uzsver, ka šie divi pandēmijas gadi kultūras nozarei bijuši īpaši smagi un tas negāja secen arī Cēsu koncertzālei. Pērn nesaņemot dīkstāves atbalstu uzņēmums atlaida 70% no darbiniekiem, bet šī gada pirmajā pusē darbiniekiem, kas vēl nebija atlaisti, tika samazinātas algas. Zagorska atklāj, ka šo laiku palīdzējis izdzīvot saņemtais finansējums no Valsts Kultūrkapitāla fonda.

Arī koncertaģentūras „Positivus Music” vadītājs, koncertzāles "Palladium" līdzīpašnieks Ģirts Majors atklāj, ka valsts atbalsts ir palīdzējis uzņēmumus noturēt pie dzīvības. Viņš prognozē, ka spēcīgākie spēlētāji pārdzīvos šo laiku, tomēr būs pārmaiņas nozares iekšienē. Jau pirms pandēmijas aktuālā problēma – darba spēka trūkums – tikai saasināsies un, kad atsāksies lielie koncerti būs grūtības atrast cilvēkus, kas, piemēram, būvēs lielās skatuves.

Majors atzīst, ka lielos pasākumus var plānot tikai tad, kad ir drošība par nākotni ilgtermiņā.