Ja Eiropas Savienībā vidējais automašīnu vecums ir 10 - 11 gadi, tad Latvijā braucam ar auto, kas ir par trīs gadiem vecāki nekā Eiropā. Kā lietoto automobiļu tirgu ietekmēja Covid pandēmija un kāpēc tiek plānots ieviest papildus nodokli, ja automašīna būs vecāka par 5 gadiem?

Kā stāsta Eiropas transportlīdzekļu datu bāzes „autoDNA.lv’’ vadītājs Agris Dulēvičs, pēc divu mēnešu krituma pavasarī, jūlijā lietoto automašīnu reģistrācijas apjomi ir atgriezušies ierastajā līmenī.

Jau februārī Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji rosināja Latvijā ieviest vienreizēju papildus nodokli, kas būs jāmaksā, reģistrējot automašīnu, kas vecāka par pieciem gadiem. SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns stāsta, ka automašīnu pircēji bieži vien iegādājas tik vecas automašīnas, ka tās jau apdraud satiksmes drošību. Tāpat jādomā, kā samazināt kaitīgo izmešu daudzumu.

Tālivaldis Vectirāns skaidro, ka daudzu Eiropas valstu politika ir samazināt veco, īpaši ar dīzeļdzinējiem aprīkoto, automašīnu skaitu uz ceļiem, tās aizstājot ar jaunākām un videi draudzīgākām automašīnām.

Protams, ka papildus nodoklis, kaut arī vienreizējs, radīs papildus izmaksas automašīnu īpašniekiem. Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins vērtē, ka plānotais nodoklis automašīnām, kas vecākas par pieciem gadiem, apdrošināšanas maksu būtiski neietekmēs.

Par to, cik liels vienreizējs nodoklis būs jāmaksā, automašīnu reģistrējot, ja auto būs vecāks par pieciem gadiem, diskusijas turpināsies, kad plānotās izmaiņas nodokļu likumprojektā apstiprinās Ministru Kabinets.

Sižets tapis sadarbībā ar Latvijas Banku.