Ierobežojumi tirdzniecībā ietekmējuši arī žurnālu un laikrakstu pārdošanas apjomus – pandēmijas laikā samazinājās pārdošana mazumtirdzniecībā, bet nedaudz palielinājies abonentu skaits. Preses izdevēji joprojām par galveno soli nozares attīstībā uzskata PVN samazināšanu līdz 5%, ko iepriekšējās krīzes laikā palielināja līdz 12%.

Izdevniecība “Santa” izdod 25 žurnālus un “Ievas Padomu Avīzi”. Izdevniecības direktors Māris Ančs pagājušo gadu sauc par izaicinošu, bet krīzes sākumu – par šoku. Māri Ančs stāsta, ka Covid laikā radies interneta portāls santa.lv, kas izrādījies ļoti veiksmīgs.

AS “Latvijas mediji” izdod laikrakstu “Latvijas Avīze” un 10 žurnālus. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Guntars Kļavinskis stāsta, ka pandēmijas dēļ samazinājies pārdošanas apjoms mazumtirdzniecībā, bet ir neliels abonentu pieaugums.

Izdevniecība “Latvijas mediji” gada laikā izdod vairāk nekā 100 izdevumus – gan grāmatas, gan kalendārus. Guntars Kļavinskis stāsta, ka grāmatas pērk mazāk, bet samazinājums nav bijis ļoti dramatisks.

Drukātajiem medijiem papildus finansējumu piešķir arī Mediju atbalsta fonds, kurš šogad konkursa kārtībā piešķirs 1,36 miljonus eiro. Latvijas preses izdevēju asociācijas izpilddirektors Guntars Līcis vērtē – atbalsts ir nepieciešams, bet nepietiekams.

Iepriekšējās krīzes laikā laikrakstiem un žurnāliem palielināja PVN no 5 līdz 12%, solot to samazināt pēc krīzes, tomēr tas nav noticis. Izdevniecības “Santa” direktors Māris Ančs skaidro, ka PVN jāsamazina arī tādēļ, ka šī gada otrajā pusē mainīsies autoratlīdzības nodokļu nomaksa.

Arī “Latvijas mediju” valdes priekšsēdētājs Guntars Kļavinskis uzsver, ka galvenais ir samazināt PVN likmi līdz 5%, kā tas ir lielākajā daļā Eiropas valstu.

Jāņem vērā, ka Latvijā samazinās iedzīvotāju skaits. Pēc Centrās statistikas pārvaldes datiem, šī gada sākumā Latvijā bija1,893 miljoni iedzīvotāju – par 14500 mazāk nekā pirms gada. Dzimst mazāk bērnu, sabiedrība noveco un samazinās gan lasītāju, gan Radio klausītāju, gan TV skatītāju skaits.