Lai jau tuvāko gadu laikā nodrošinātu iedzīvotājiem modernu, drošu un ērtu dzelzceļa infrastruktūru, kas būs pielāgota arī jaunajiem pasažieru vilcieniem, uzņēmums „Latvijas dzelzceļš” ir izsludinājis iepirkumu par 48 staciju un pieturas punktu projektēšanu un būvniecību.

Šajā gandrīz 60 miljonu eiro vērtajā projektā pirmo reizi Latvijas dzelzceļa vēsturē izbūvēs pasažieru infrastruktūru ar vienotām vizuālām vadlīnijām, bet nevalstiskās organizācijas uzteic vides pieejamības risinājumus. Izskan gan arī viedoklis, ka peroniem būtu jābūt platākiem.

Nākamo trīs gadu laikā līdz 2023. gada beigām kompānija „Latvijas dzelzceļš” ir iecerējusi īstenot vērienīgu infrastruktūras attīstības projektu. Tajā netiks skartas esošās staciju ēkas, kuru nojaukšana vai pārbūve raisīja plašu rezonansi iepriekš, jo būtiski tika bojāts kultūrvēsturiskais mantojums. Šoreiz 57 miljonu eiro projektā, kurā lauvastiesu dos Eiropas Savienība, plānots uzbūvēt jaunas pasažieru stacijas pie  Silikātu ielas un Slokas ielas Bolderājā, Dauderos līnijā Zemitāni – Skulte un netālu no tirdzniecības centra „Alfa” līnijā Rīga – Cēsis. Taču pamanāmākie būs jaunie peroni elektrificētajās dzelzceļa līnijās, stāsta „Latvijas dzelzceļa” pārstāve Ella Pētermane.

„Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs pauž, ka dzelzceļš kā pārvietošanās veids Latvijā kļūst arvien populārāks, un jaunā infrastruktūra mudinās pārsēsties no citiem transporta veidiem uz vilcienu. Viņa ieskatā dzelzceļš drīz Latvijā kļūs par satiksmes mugurkaulu. Šajā projektā iesaistīti arī sociālie partneri, pilsētvides un transporta nozares eksperti, lai pārrunātu to, kā infrastruktūru veidot pieejamu un ērti izmantojamu ikvienam. Un atšķirībā no citām reizēm šoreiz tikai labus vārdus saka organizācijas „Pilsēta cilvēkiem” līderis Māris Jonovs.

Kritiskāks ir Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks. Viņš kā šablona variantu piedāvājis iespēju uz perona uzbraukt „ātrās palīdzības” mašīnai. Tas nozīmētu, ka jaunie peroni ir pietiekami plati un izturīgi, bez apgaismes stabiem vai atkritumu urnām pa vidu.

Taču riteņbraucēju iespējas Silenieks sauc par sīkumu. Viņš piesauc arī militārās mobilitātes iespējas, lai peroni būtu pieejami simtiem karavīru ar milzīgām somām un citu ekipējumu un ātru iespēju vilcienā iekāpt un izkāpt no tā, lai var piebraukt transports ar piekabi, lai ērti var piekļūt pretterorisma vienības, bet mediķi lai var ērti pārvietoties ar nestuvēm.

Pretendenti iepirkumā var pieteikties līdz 4. novembrim.

Sižets tapis sadarbībā ar Latvijas Banku.