Visticamāk, arī turpmāk ir sagaidāms degvielas cenu kāpums, un patērētājiem par to nāksies maksāt tik, cik prasa degvielas uzpildes stacijas. Tā izriet no dažādu līmeņu sanāksmju secinājumiem. Meklējot iespējas iesaistīsies degvielas cenu samazināšanā vai vismaz ne tik straujā kāpšanā, valsts ir secinājusi, ka nodokļus mazināt tā nav gatava, tāpat arī neatteiksimies no biodegvielas piedevas, kas kopš aprīļa tiek pievienota degvielai un draud ar vēl padsmit centu sadārdzinājumu.

Naftas cenas pasaulē un degvielas cenas Eiropā pagājušajā nedēļā ir sarukušas, norāda Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis. Tas noticis vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, arvien notiekošo miera sarunu dēļ, bet, otrkārt, tāpēc, ka Naftas eksportētājvalstu organizācijas dalībnieces paziņoja par plāniem palielināt naftas ieguves apjomus, turklāt ASV nāca klajā ar ziņu par rezervju atbrīvošanu.

Pašlaik degvielas cenas Latvijā nemainās, bet pircēji tiek brīdināti par biodegvielas piedevas diktētu cenu kāpumu pat līdz 12 centu apmērā uz litru. Šā iemesla dēļ saausījās gan nozare, gan lielākie patērētāji un arī politiķi, kas apņēmās meklēt risinājumus degvielas cenu samazināšanai. Pircējiem jūtamākie būtu pievienotās vērtības nodokļa likmes samazināšana vai akcīzes nodokļa atcelšana. Taču finanšu ministrs Jānis Reirs no Jaunās Vienotības jau drīz vien paziņoja, ka nekādas nodokļu atlaides mūsu valsts nevar atļauties. Iemeslus tam min arī Saeimas Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Krišjānis Feldmans no "Koservatīvajiem".

Būtībā ar to tiek atzīts, ka mūsu valsts budžeta iespējas pašlaik ir ļoti ierobežotas, turklāt ar bažām tiek gaidīta gada otra puse, kad daļa ekspertu brīdina par ekonomikas recesiju.

Trešais variants paredzēja iespēju atteikties no biodegvielas piedevas vai to samazināt. Degvielas tirgotāji iebilda uzreiz, jo esot jau sen noslēgti piegāžu līgumi. Savukārt atbildīgie valsts institūcijās atgaiņājās, ka tā ir visas Eiropas Savienības politika, ko Latvija nemaz tā ietekmēt nevar. Deputātam Feldmanam ir vēl viens arguments, kas vakar izkristalizējies Ekonomikas ministrijas koordinētajā Enerģētikas drošības darba grupā.

Satraukušies par degvielas cenu kāpumu ir arī lauksaimnieki, kam turklāt pienākas samazināta akcīzes nodokļa likme un līdz ar to pieejama lētāka degviela. Biedrības "Zemnieku saeima" valdes loceklis Mārtiņš Trons stāsta, ka vēl gaida augstāko amatpersonu atbildes uz vēstuli.

Lauksaimnieki gribētu panākt vēl mazāku akcīzes nodokli vai pat vispār zemniekiem to nepiemērot. Taču par spīti vēlēšanu tuvumam Finanšu ministrija tādu domu vismaz pagaidām noraida. Palīdzības ideja ir Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājam Karčevskim, taču zemniekiem tā nez vai palīdzētu. Viņš piedāvā mērķētu atbalstu.

Tādējādi secināms, ka valsts vismaz tuvākajā laikā neplāno iejaukties degvielas cenu tirgū, bet dažādu līmeņu sanāksmes un darba grupas gan vēl turpinās.