Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Klajā nākuši vairāki jauni pētījumi par bērniem un jauniešiem un digitālo ierīču lietošanu. Kas ir digitālie zīdaiņi, kā sadzīvot ar saviem vairs ne tik mazajiem bērniem sociālajos tīklos un kāda ir digitālo mācību materiālu pieejamība Latvijas skolās, Ģimenes studijā skaidro Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore Zanda Rubene, Tele2 zīmola vadītāja Ilze Žukova, Rīgas Franču liceja 12.klases skolēni Annamarija Pumpura un Edvards Kalniņš.

Tele2 ar pētījumu aģentūru “Norstat” veicis Latvijā pētījumu, lai skaidrotu, kā vecāku klātbūtne sociālajos tīklos ietekmē viņu bērnus. Gandrīz 90 % vecāku un bērnu savstarpēji ir draugi sociālajos tīklos, savukārt 77% bērnu priecājas, ka vecāki ir sociālajos tīklos. Tomēr katrs ceturtais bērns ir satraucies, ka vecāki varētu sagādāt nepatīkamus brīžus sociālajos tīklos. Vienlaikus, gandrīz 80% priecājas, ka viņu vecāki lieto sociālos medijus.

Bērnus satrauc, ka neērtus brīžus viņam varētu sagādāt vecāku dalīšanās sociālajos tīklos ar neīstām ziņām, ka problēmas bērniem varētu sagādāt dažādas vecāku ievietotās bildes, kur viņi attēlo sevi, kur viņi parādā bērnu tādu, kāds viņš sev nepatīk. Bērniem arī nepatīk, ka vecāki mēģina bērnu izsekot sociālajā vidē, ko viņš dara, ar ko nodarbojas, ka aicina draudzēties bērna draugus draudzēties un dalās ar bērna bildēm.

Tajā pašā laikā 34% bērnu palīdz vecākiem apgūt sociālo tīklu lietošanu, bet 10 % nezina, kā to labāk izdarīt.

Veikts arī Eiropas Komisijas kvalitatīvais pētījums par bērniem vecumā līdz astoņiem gadiem un digitālo ierīču lietošanu.

Latvijā 80% trīs, četrus gadus veci bērni lieto internetu. Eiropā tehnoloģiju lietotājs ir vēl jaunāks, bērni sāk lietot internetu līdz devu gadu vecumam.

Vecākiem arvien nav padoma, kad sākt ļaut izmantot tehnoloģijas, kādā vecumā. Vecākiem trūkst zināšanu, kad un kā sākt ar bērniem runāt par tehnoloģiju lietošanu.

Uzvedība digitālajā vidē klibo gan bērniem, gan vecākiem.

Trīs, četru gadu vecumā tehnoloģiju izmantošanai vienmēr jānotiek vecāku klātbūtnē un tam jābūt bērniem atbilstošam saturam. Pētījums liek pie sirds vecākiem pašiem veicināt savu medijpratību un mērķtiecīgi strādāt pie bērna medijpratības

Vecākiem vajadzētu attīstīt paradumu pārrunāt ar bērniem to, ko ikdienā darījis digitālajā vidē.