Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Kādas ir bērnu spējas un prasmes reaģēt kritiskās situācijās un parūpēties par savu drošību?

Nesen daudzus no mums pārsteidza un arī satrauca ziņa, ka kādā Rīgas skolā pirmklasnieks ir izlēcis pa trešā stāva logu. Savainojies un, protams, interese, kāpēc tas notika, ne tikai konkrētās skolas, bet arī citu vecāku vidū bija liela. Plašsaziņas līdzekļi vēstīja, ka skola atteicās īsti izpaust ziņas par to, kāpēc un kā tieši notika nelaimes gadījums. Situāciju komentēja Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, sakot, ka skolas vadība departamentam paziņojusi, ka bērns ir izlēcis pa trešā stāva labierīcību logu, jo tualetes durvju mēlīte bijusi iesprūdusi un tās nav izdevies atvērt. 

Citējot departamenta pārstāvies atreferēto portālā lsm.lv: "Telpā bija divi zēni, un viens zēns reaģēja tā, ka viņš gāja pie durvīm. Nevaru pateikt, kā viņš lika manīt, ka viņš ir iesprūdis tajā telpā, ka vienkārši nevar attaisīt, vai klapēja pa durvīm, vai sauca; bet otrs zēns reaģēja savādāk, viņš saprata, ka netiks ārā, attaisīja logu, un rezultāts ir tāds, kāds tas ir."

Izskanēja arī informācija, ka, iespējams, bērns nolēmis izlēkt pa logu, nevis sagaidīt pieaugušos, kas atvērtu durvis, jo mācību iestādē tādu rīcību mācījuši ugunsgrēka gadījumiem un ieteikuši kā risinājumu, ja esi nonācis slēgtās telpās dzīvības briesmu gadījumā. Protams, nevis situācijā, kad aizkritušas tualetes durvis. 

Tāpēc Ģimenes studijā esam nolēmuši runāt par to, kādām ir jābūt gan pirmsskolas, gan arī, protams, sākumskolas bērnu zināšanām par drošību un zināšanām par rīcību dažādās netipiskās, arī bīstamās situācijās. Vai pietiek ar to, ka bērni teorētiski zina, kā rīkoties, vai spēj praksē šīs zināšanas pielietot, piemēram, sākoties ugunsgrēkam. Un kādā vecumā mēs varam cerēt, ka bērni spēs sev palīdzēt? Kā to visu ietekmē arī bērna temperaments un kā, mācot drošību, neradīt bērnos nevajadzīgu trauksmi? 

Raidījumā diskutē Latvijas Universitātes lektore, klīniskā un veselības psiholoģe Inese Lapsiņa, izglītības eksperte un pētniece Solvita Lazdiņa, Jūrmalas Aspazijas skolas skolotāja Liene Jankovska un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vecākā inspektore Viktorija Gribuste.