Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Vai puikām jāmāk tamborēt un meitenēm ieskrūvēt skrūvi? Diskutējam par jauno mācību programmu "Dizains un tehnoloģijas", kas šobrīd kompetenču izglītības ietvaros aizstāj līdzšinējo mājturību. Tagad 1., 4., 7. un 10. klasē to māca citādi.

"Šobrīd tas mērķis ir, ka mēs mācām bērnam radīt lietas, izmantojot dažādas materiālu apstrādes tehnoloģijas, dažādus materiālus, lai varētu katrs skolēns radīt lietas, kas būtu noderīgas gan sev, gan citiem. Lielāks uzsvars ir uz paša skolēna radītu lietu radīšanu," raidījumā Ģimenes studija skaidro Skola 2030 Tehnoloģiju un dizaina mācību jomu eksperte Madara Kosolapova.

Kā piemēru Madara Kosolapova min adīšanu. Ja līdz šim mācīja adīt zeķi, tad tagad rosina skolotājus pasniegt tehnikas tā, lai skolēns pats izvēlas, ko galā radīs. Zeķes pamatā ir cilindriskais adījums, kas ir gan cimdos, gan šallēs, gan getrās. Svarīgi skolēnam iemācīt šo adījumu – adīt ar piecām adatām, un meklēt pašam tam pielietojumu sev aktuālā situācijā.

Pieredzē par darbu jaunās programmas ietvaros dalās Siguldas 1.pamatskolas dizaina un tehnoloģiju skolotājs 6.-9.klasei Edgars Visockis un privātās sākumskolas “Domdaris” dizaina un tehnoloģiju skolotāja Līva Puļķe.

Mārupes Valsts ģimnāzijas skolēni atzīst, ka jūt atšķirību no mājturības, kas bija pagājušajā gadā. Galvenais ieguvums - puiši un meitenes darbojas kopā.

Vecāku viedokļi, kas izskan raidījumā, liecina, ka it sevišķi puikas nav priecīgi par to, ka jāapgūst tamborēšana vai aušana, kas vairāk saistās ar meitenēm paredzētām nodarbēm.

"Kad puikas jautā, kāpēc jātamborē vai jāauž, bērni runā vecāku vārdiem  par to, kas ir jādara puisim vai meitenei. Šis ir par to, ko mēs uzskatām par puišu un par meiteņu pienākumiem," vērtē Madara Kosolapova.

Līdzīgi kā par adīšanu, viņa min, ka tamborēšana ir tikai tehnoloģija.

Klausītāji arī aicina vairāk mācīt sadzīvē noderīgas lietas.