Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Teju četrdesmit gadus Eiropas Savienības (ES) regula patērētāju tiesību jomā nebija būtiski mainīta vai papildināta. Nu Eiropas Komisija nākusi klajā ar virkni jaunu piedāvājumu un prasībām, kam vajadzētu labāk regulēt attiecības starp preču vai pakalpojuma pircēju un pārdevēju. Par plānotajām izmaiņām raidījumā Kā labāk dzīvot stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadītāja Baiba Vītoliņa un Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs. Ierakstā uzklausām Eiropas Parlamenta deputāti no Čehijas Olgu Sehnalovu, kura ir referente ziņojumam par divejādas kvalitātes precēm vienotajā tirgū.

Baiba Vītoliņa skaidro, ka paredzētas izmaiņas piecās jau esošas ES direktīvās par patērētāju tiesībām un jauna direktīva par kolektīvo atlīdzību patērētājiem, kas līdz šim bija tikai kā rekomendācija dalībvalstīm šādu mehānismu ieviest.

Gaidāmās izmaiņas piecās direktīvās nav būtiskas. Viena no galvenām – iepērkoties interneta veikalā ir 14 dienu atteikuma tiesības, bet regulāri ir strīdi par to, ka, piemēram, kleitu vienu reizi uzvelk un tad sūta atpakaļ. Strīds ir par to, vai šādos gadījumos pienākas atlīdzība un par ko. Esošā likumdošana nosaka, pienākas pilna atlīdzība un tirgotājs var tiesāties ar patērētāju. Piedāvājums ir rīkoties otrādi, ja prece ir lietota, atlīdzību nebūs iespējams saņemt. Pagaidām dalībvalstis šīs izmaiņas neatbalsta.

Vītoliņa arī norāda, ka vēl tiek risināts jautājums par duālo kvalitāti Negodības komercprakses aizliegumu direktīvā – ja izliecies par tādu pašu produktu kā Eiropā, tā ir negodīga komercprakse. Praksē tas neko daudz nemainīs, taču politiski svarīgi pateikt, ka tas ir būtiski.