Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Lietas lēnām iet uz labo pusi. Pierīgas, Bauskas, Liepājas, Kuldīgas, Saldus, Daugavpils un Krāslavas sabiedriskā transporta tīkla daļās ir ieviestas izmaiņas, kas padarīs daudz vieglāku braukšanu autobusos pasažieriem ar kustību traucējumiem un neredzīgiem cilvēkiem. Par izmaiņām stāstām raidījumā Kā labāk dzīvot.

Lai nodrošinātu visām sabiedrības grupām pieejama sabiedriskā transporta pakāpenisku ieviešanu, piecās maršrutu tīkla daļās no 1. augustā stājies spēkā jauns līgums. Tas paredz pielāgotu autobusu norīkošanu reisu izpildē un apmācītus autobusa vadītājus saskarsmē ar ar kustību traucējumiem un neredzīgiem cilvēkiem.

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norāda, ka sabiedriskajam transportam ir jāpielāgojas, lai katrai mērķa grupai piedāvātu atbilstošu servisu.

Piecās maršruta tīkla daļās jeb piecos reģionos ir stājušies spēkā jaunie līgumi, kur vidēji maršrutos gandrīz 70% autobusu pielāgoti cilvēku ar kustību traucējumiem un ne tikai pārvadāšanai. 

  • Visos autobusos ir vizuāli audiālā pieturvietu paziņošana. Daļā autobusu ir akustiskās cilpas, kas noņem fona trokšņus, lai cilvēki ar vāju dzirdi labāk varētu dzirdēt pieturas paziņošanu.
  • Vietām ir pastiprināta skaņa ar papildus skandu.
  • Izveidoti marķējumi, lai cilvēkiem būtu skaidri redzami pakāpieni, sliekšņi.
  • Ir taktilā numerācija, lai cilvēks pēc taustes var saprast, kur apsēsties.

"Tās ir nianses, kas ienākušas sabiedriskajā transportā, mums ir noslēgti līgumi vēl četrās maršruta tīkla daļās, ir skaidrs, ka vairāk nekā pusē maršrutu pakalpojums no pieejamības viedokļa ir būtiski labāks," norāda Kristiāns Godiņš.

Vai ar laiku visi autobusi Latvijā varētu būt pielāgoti cilvēkiem ar kustību traucējumiem?

"Kuldīgas - Saldus pusē ir 99% autobusu pielāgoti cilvēku ar kustību traucējumiem pārvadāšanai. Bet ir cita lieta. Pat, ja panāksim 100% autobusu aprīkošanu, pārējā infrastruktūra, gan ceļa infrastruktūra, gan platformas pieturvietās, tas ir jautājums, kas vēl risināms un tālu no pilnības.

Tāpat arī ēkas, ietves. Jo projām ir daudz ceļa infrastruktūras, kas nav piemērota, lai cilvēks nokļūtu līdz autobusam," vērtē Kristiāns Godiņš. "Pie tā, domāju, strādā arvien vairāk."

Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas “Sustento” valdes priekšsēdētāja Gunta Anča ir gandarīta, ka beidzot Latvijā ir autobusi, ar ko cilvēkiem pārvietoties, jo visu laiku vienīgā izvēlē cilvēkiem ar invaliditāti bija privātā automašīna, kas ne visiem bija pieejamas.

"Sustento" pārstāvji arī daudz konsultējuši Autotransporta direkciju, lai autobusu pieejamība būtu piemērota cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

"Patiesībā mēs nerunājam par šauru mērķa grupu, kas primāra, tie ir cilvēki ar invaliditāti, mēs runājam par daudz plašāku grupu, kas varētu būt gados vecāki cilvēki.

Jāsaprot, ka katru reizi, kad kāds nosauc nākamo pieturu skaļi, tas ir ērti ikvienam, kam ir grūti to izlasīt un tā noteikti nav tikai invaliditāte. Vai arī katru reizi, kad tu varu ērti izlasīt, tas ir ērti ikvienam, kas tik labi nedzird un nespēj uztvert skaņu. Manuprāt, tā ir ārkārtīgi liela grupa, kam šie autobusi būs ievērojami ērtāk un labāk lietojami," uzskata Gunta Anča.

Anča norāda, ka svarīga ir ne tikai tehniskā pakalpojuma pieejamība, bet arī cilvēku apmācība, lai autovadītājs ir zinošs, kā rīkoties attiecīgā situācijā.

"Mums šķita svarīgi un ļoti vajadzīgi, ka šī iepirkuma ietvaros tika iekļauta arī nepieciešamība autovadītājus sagatavot, tam darba, lai būtu pakalpojums pieejams, ne tika autobuss," skaidro Gunta Anča.