Turpmāk Latvijas iedzīvotāji, kam rūp apkārtējās vides tīrība, varēs iegādāties preces, kas būs marķētas ar preču zīmi „Zaļi pakots”. Ko šī preču zīme garantēs un kas ir ekodizains, raidījumā Kā labāk dzīvot skaidro "Latvijas Zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis, „Food Union” piena produktu zīmolu vadītāja Ilva Veidemane un SIA "Nordic plast" direktors Andris Trumars. Sazināmies ar biedrības „Zaļā brīvība” eksperti Liliju Apini.

"Strādājam pie tā, lai atkritumi būtu pārstrādājami. Attīstoties iepakojuma industrijai, tie paliek arvien sarežģītāki un ir sarežģīti pārstrādāt iepakojumu, kurā ir alumīnijs, polimēri, kartons vairākos slāņos un vēl sakausēts. Tāpēc mēs jau sākumā skatāmies, lai pārtikas iepakojums būtu pārstrādājams.

Kamēr pārstrādātāji nav pateikuši – jā, šo iepakojumu neizmanto," skaidro Kaspars Zakulis.

Ik gadu Latvijas iedzīvotāji rada 802 000 tonnu sadzīves atkritumu. Pēc "Zaļā punkta" datiem 2016.gadā vidējais Latvijas iedzīvotājs radīja 410 kg  atkritumu, tad 2017.gadā - jau 438 kg. Plēves, maisiņi, pudeles, kastes, pakas un cita veida iepakojumi veido teju trešdaļu jeb 230 000 tonnas no kopējā sadzīves atkritumu apjoma, bet tikai daļa no tā tiek atkārtoti pārstrādāta.

Lai veicinātu iepakojuma atkārtotu pārstrādi, kā arī aprites ekonomikas pamatprincipu nostiprināšanos pašmāju uzņēmumos un sabiedrībā, “Latvijas Zaļais punkts” radījis iniciatīvu un pakalpojumu “Zaļi pakots”. 

Tās mērķis ir nodrošināt, ka uzņēmēji savu produktu iepakošanai izmanto pārstrādājamu iepakojumu, ko iedzīvotāji var šķirot un būt droši, ka tas tiks pārstrādāts jaunās izejvielās.

„Food Union” uzsācis atsevišķu savu produktu pakošanu jaunās pet pudelēs, kas ir pārstrādājams iepakojums.