Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.
Latvijas simtgadi mēs sagaidījām lielā emocionālajā pacēlumā. Iespējams, kādam dzima apņemšanās dzīvot krietnāk, domāt valstiskāk. Svētku kulminācija pagāja ātri, dzīve atgriezās ierastā ritmā un svētku pēcgarša izrādījās ar savu rūgtumiņu, bet politikā vispār šobrīd valda jukas un neskaidrība. Kādi mēs esam, sākoties jaunam dzīves cēlienam, par to Krustpunktā saruna ar rakstnieci Gundegu Repši.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (9)
Izskatās, ka“vidējam” cilvēkam šķiet, ka nodziedāt vai nospēlēt, vai uzrakstīt vai uzgleznot ir zināma izklaide, par ko saņem naudu. Tas ir DARBS, tāpat kā jebkura cita profesija, interesanti, kāpēc sabiedrība nekādi nesaprot, ka arī radošie cilvēki ir nodokļu maksātāji un sabiedrības daļa un arī viņiem ir savas tiesības, nevis tikai publiski apvainojami cilvēki….tad, kad ir labi, mēs slavējam, bet tad, kad, pasarg, dies, kaut kas nav izdevies tieši tā, lai apmierinātu (es uzsveru šo patērētāja attieksmi pret jebkuru, bet jo īpaši skatuves mākslinieku) patērētāju – publiku, tad mēs varam visu savu neapmierinātību izgāzt, publiski zākājot un būt lieli eksperti….
Un nobeigumā citēšu vēl viena ļoti cienījama un godājama cilvēka Guntara Godiņa dažas domas no intervijas:
“…Nedrīkstam iet banalitātes virzienā. Vienmēr esmu bijis pret banalitāti. Nekad negribu būt tur, kur ir visi. Protams, ir notikumi, kas prasa apvienošanos, bet nevar apvienoties mehāniski. Jābūt dažādībai domāšanā, uzskatos. Viens varbūt grib nēsat sarkanbaltsarkano lentīti, bet cits to grib nēsāt sevī. Nevajag nosodīt
. Mēs vienmēr nosodām citādo. Arī viens cilvēks ir sabiedrība. Viņa domas varbūt ir svarīgākas nekā miljona, kopā ņemta. Mēs nenovērtējam personības nozīmi.
…Visi mani (6) bērni dzīvo Latvijā. Uz valsti es skatos pozitīvi. Neatkarīgi no no tā, kāda šļura ir politika, sabiedrība veido savu dzīvi pati. Mums ir ilūzija, “ja politiķi nepateiks, kas jādara, ja nebūs tie īstie pie varas, viss sabruks”. Bet tā nav. Politiķi ir tikai viena sabiedrības daļa, kas reizēm izpilda, reizēm neizpilda savus uzdevumus. Mums katram par sevi un saviem uzdevumiem jādomā.”
Bet – stāsts ir ne par to. Stāsts ir par vēstures liecībām – kādi mēs latvieši esam. Lūk , zviedru – krievu karš ap 1709 .gadu – muižniece raksta uz Vāciju radiem, par to nenormālo postu, kas valda Kurzemē un piebilst, latvieši pacietīgi un klusi panes to visu ….
Vēl – grāmatā ir neskaitāmas liecības par smago dzimtbūtniecību un tad nāk 19.gs. un ir jāsākas dzimtzemnieku brīvlaišanai un ko dara Kurzemes muižnieki – uzaicina car uz peldsezonu uz Liepāju un organizē caram veselu propagandas triecienmēnesi , par to, ka latviešu zemnieks nemaz negrib dzimtbūšanas atcelšanu – zemnieki raksta petīcijas un vēstules – tās grāmatā ir publicētas, ka muižnieks šiem vienmēr bijis tuvāks un dārgāks par miesīgu tēvu ….. muižnieki pucē zemniekus tautas tērpos , grezno sudraba rotām un liek dancot caram par godu , lai tak cars notic , cik vien laimīgi ir latvieši zem necilvēcīgā dzimtbūtniecības jūga
un latvieši raksta un danco un dara visu , ko liek …. absolūti kā šodien – varas elite liek – un latvieši dara –
drausmīgi – vienkārši drausmīgi
tā koruptīvā, apdauzīti nekaunīgi augstprātīgā literārā vide Latvijā turpina šokēt
repše čakli pielikusi savu rociņu literatūrkritikas iznīcināšanā – lai nemaisās pa kājām – un turpina nīdēt laukā , rupji , zemiski apsaukājoties jebkādu – kaut pusdzīvu, kaut kuslu kritiku par literatūru
literatūras beigas ir nācijas beigas
izlasiet šodienas tvnet Veinbergas raktu par mafiju kultūrā –
Domuzīmes 2018.gada 3.nr
apaļā galda diskusijā par 20. gadsimta vēstures romānu sēriju sarunājas literatūrzinātnieki Benedikts Kalnačs, Viesturs Vecgrāvis, Bārbala Simsone, Arnis Koroševskis un vēsturniece Inese Dreimane.
diena.lv/raksts/kd/literatura/di skusija-par-romanu-seriju-_mes.-latvija-xx-gad simts_.-13-lodzinu-vestures-taisne-14209043
Kā jūs, Gundega, raksturotu šos četrus gadus savā dzīvē – elle?
Tie bija četri gadi ticības un paļāvības, un greizsirdīgi smieklīga uzrāviena – ko tad nu tagad čarkstēs apkārt?! Citreiz nemaz tā nepārdzīvoju, ko raksta par citiem rakstniekiem. Šoreiz katru vaukšķi par kādu darbu uztvēru gandrīz personīgi.
Žurnāla Domuzīme jaunākajā numurā vēsturniece Inese Dreimane pauž bargu viedokli: “No vēsturnieka viedokļa šī sērija ir patiešām kas nebijis faktoloģiskas neprecizitātes, vieglprātīgu pieņēmumu un pieļāvumu ziņā. Kāds ir bijis mērķis – izglītot sabiedrību vai vēl vairāk jaukt galvu?”
Kādi ir jūsu kā vēsturiskā konsultanta pretargumenti, ja rakstniekiem bija pilnīga estētiskā brīvība un viņiem nevajadzēja pildīt vēsturnieku lomu.
G. R. Tas patiesībā ir viens cilvēks, kas visu to “savāra” un prasa no rakstnieka ideoloģiju, nevis literatūru.
Vēsturniecei piebalso arī literatūrzinātnieks Viesturs Vecgrāvis.
V. Z. Es vēlētos, lai šāda veida diskusijas atbrīvotos no retorikas, kas tiek pārmesta literatūrai. Kad vēsturnieka viedokļa aizstāvībai tiek izmantoti tikpat retoriski paņēmieni ar spēcīgiem epitetiem un brīžam arī ar neprecīzu lasītā pārstāstu, ir ļoti grūti argumentēt pretī. No visiem vēsturniekiem, kuriem šķiet, ka kādā vietā deķītis tomēr ir pārvilkts pāri sarkanajai līnijai un ka šī vaļība tā vai cita iemesla dēļ nebija pieļaujama, es, pirmkārt, vēlētos precīzu šīs vietas lasījumu romāna kontekstā.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X