Iespaidi un komentāri pēc Somijas mežos iestudētā Annas Ķirses darba ”Koku opera. Vējagāzes” pirmatskaņojuma. Tam radītā īpaša dabas koncertzāle. Kultūras Rondo saruna ar komponisti Annu Ķirsi, arhitektu Austri Mailīti un LR3 Klasika žurnālisti Signi Lagzdiņu.

17. un 18. augustā Somijas mežos notika Latvijas mākslinieku laikmetīgās brīvdabas operas pasaules pirmatskaņojums. Tai tapa arī īpaša dabas koncertzāle, kura tur paliks vismaz piecus gadus, ar laiku ieaugot, sairstot un atkal kļūstot par mežu.

"Pēcgarša joprojām ir sajūtama, mēģinu atgūsties. Var teikt, ka izdevās, kā bija iecerēts," par operas izrādēm stāsta Anna Ķirse.

Austris Mailītis atzīst, ka ir joprojām patīkamas sajūtas atcerēties tos mežus, biezokņus un darbus, kas tur tika darīti.

"Man darbs radīja pabeigta, noslēgta mākslas darba iespaidu, gan visa apkārtne, mūziķi visaugstākajā līmenī, arī pati mūzika ir dramaturģiski noslīpēta, nostrādāta, tā rada operas sajūtu. Tur ir tēli, ārijas, var atrast atsauces uz operas žanru, ko labāk pazīstam citu autoru darbos, tomēr veids un vide ir citāds," vērtē Signe Lagzdiņa.

Operas, kas uzsver vērtīgo veco mežu aizsardzības nozīmi, veidošanā iesaistīts plašs Latvijas mākslinieku loks: jaunā komponiste Anna Ķirse, arhitekti Austris Mailītis un Roberta Fišere, mākslinieks Andris Eglītis, režisors Matīss Budovskis, libreta autors Andris Kalnozols, tērpu mākslinieki Mare Mastiņa-Pēterkopa un Rolands Pēterkops (MAREUNROL’S), diriģents Artūrs Gailis, astoņi dziedātāji no Latvijas Radio kora grupas un septiņi kamermūzikas ansambļa mūziķi no Latvijas, kam pievienojās pasaulē viena no pazīstamākajām Petcolda flautas virtuozēm - Anna Petrini (Zviedrija).

Anna Ķirse atklāj, ka viņas aktuālās tēmas operā ir cikliskums, bezgalīgums, saudzīgums pret dabu, pret mežu.

"Ņemot vērā šī brīža situāciju ar Sibīrijas mežiem, ar Amazones mežiem, kuri deg, tas bija mans personīgs vēstījums," norāda Anna Ķirse. "Notikums plaši rezonēja presē, cilvēki, kurus sasniedza mūsu vēstījums, bija ne tikai tie 400, kas bija klāt."

Austris Mailītis uzskata, ka šis mākslas notikums ir iespēja pievērst uzmanību tam, ka bioloģiskā daudzveidība samazinās. Cilvēki, kas nāca uz operu varbūt ieraudzīja mežu citādi.

Somijā ir tapis arī operas videoieraksts un režisors Mārtiņš Grauds veido dokumentālo filmu par operas tapšanu. Iecerēts, ka kopā ar filmu par operas tapšanu cilvēki varēs noskatīties arī izrādi.

Savukārt Anna Ķirse atklāj, ka šobrīd norit sarunas ar Islandi par operu vulkāna krāterī.

Plašāku sarunu ar komponisti Annu Ķirsi klausies raidījumā Monopols.